Opel Team Serbia

Opel Team Serbia

Mesto za prave ljubitelje Opela
Danas je 16 Jan 2018 15:30

Sva vremena su u UTC + 1 sat [ DST ]




Započni novu temu Odgovori na temu  [ 51 Posta ]  Idi na stranicu 1, 2, 3  Sledeća
Autoru Poruka
 Tema posta: Saveti za održavanje pneumatika na vozilu
PostPoslato: 26 Jan 2009 17:32 
OffLine
5th Gear
Korisnikov avatar

Pridružio se: 23 Jun 2008 12:58
Postovi: 582
Lokacija: Beograd
Ime: Dejan
Opel: Calibra 2.0 i
Minimalna dozvoljena dubina brazde na gazećem sloju gume iznosi 1.8 mm ,
nakon čega treba obavezno stare gume zameniti novima. Stare uvek zamenite isključivo novim gumama jer nabavka polovnih je :
1. Nezakonita
2. Nebezbedna
jer je skoro svaka polovna automobilska guma stara i promenjenih mehaničkih karakteristika koje mogu negativno da se odraze na sigurnost.
Na svakih 20.000 pređenih kilometara gume je potrebno ponovo izbalansirati i premestiti (napred-nazad ili ukrstiti u zavisnosti od pogona i potršenosti) prilikom čega se vrši vizuelna kontrola gume. Ovim postupkom se produžava vek trajanja gume i postiže ravnomerna potrošenost što povećava udobnost i sigurnost u vožnji.
Kontrolišite podešenost trapa (reglaža trapa) na svakih 10.000 km jer ovim postupkom pri svakoj kontroli vrši se vizuelna i fizička kontrola upravljačkog sistema (ispravnost spona, kugli, ramena, krajeva upravljača, ..) što u velikoj meri produžava vek trajanja guma, njihovo ravnomerno habanje, udobniju vožnju i u ogromnoj meri sigurnost vožnje i upravljanja.
Kontrolišite amortizere na svakih 20.000 km.
Dotrajali amortizeri utiču kako na nesigurnost u vožnji tako i na produžen trag kočenja i povećano habanje guma i delova vozila.
Kontrolišite kočnice na svakih 10.000 km.
Pravovremena zamena kočionih obloga može u znatnoj meri produžiti vek kočionog sistema i povećati sigurnost u vožnji
Proveravajte pritisak na gumama na svakih 30 dana.
Ovim povećavate sigurnost u vožnji i znatno smanjujete habanje i nepravilno trošenje gume, što će joj produžiti vek i kvalitet vožnji.

_________________
OPEL CALIBRA - A LEGEND NEVER DIES!!!


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Saveti za održavanje pneumatika na vozilu
PostPoslato: 26 Jan 2009 18:26 
OffLine
4th Gear
Korisnikov avatar

Pridružio se: 05 Avg 2008 23:51
Postovi: 340
Lokacija: Beograd-Resnik
Ime: Nenad
Opel: Vectra B
Garaza: pogledaj
Citiraj:
Stare uvek zamenite isključivo novim gumama jer nabavka polovnih je :
1. Nezakonita

Koji zakon zabranjuje nabavku (i postavljanje) polovnih pneumatika? :???:

_________________
Respect My Authoritah!


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Saveti za održavanje pneumatika na vozilu
PostPoslato: 26 Jan 2009 18:30 
OffLine
5th Gear
Korisnikov avatar

Pridružio se: 23 Jun 2008 12:58
Postovi: 582
Lokacija: Beograd
Ime: Dejan
Opel: Calibra 2.0 i
Pa bilo je govora da će zabraniti uvoz polovnih pneumatika....
U svakom slučaju nije preporučljivo kupovati polovne gume,ali ako se baš mora....

_________________
OPEL CALIBRA - A LEGEND NEVER DIES!!!


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Saveti za održavanje pneumatika na vozilu
PostPoslato: 26 Jan 2009 20:17 
OffLine
OTS Osnivač
OTS Osnivač
Korisnikov avatar

Pridružio se: 10 Dec 2006 16:41
Postovi: 2950
Lokacija: Београд
Ime: Бошко
Opel: Мазда 323 БГ 16v, Корса А СОХЦ
Uvoz jeste zabranjen odavno, a mislim da je i prodaja zabranjena, a ako nije treba da bude zabranjena.

_________________
Paja Azdaja je napisao:
Radio sam razne stvari. :wink:


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Saveti za održavanje pneumatika na vozilu
PostPoslato: 27 Jan 2009 00:54 
OffLine
5th Gear
Korisnikov avatar

Pridružio se: 23 Jun 2008 12:58
Postovi: 582
Lokacija: Beograd
Ime: Dejan
Opel: Calibra 2.0 i
Kad smo već kod guma,koga ne mrzi,neka pročita...

http://www.automarket.co.yu/mozaik/guma_1.asp
http://www.automarket.co.yu/mozaik/guma_2.asp

_________________
OPEL CALIBRA - A LEGEND NEVER DIES!!!


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Saveti za održavanje pneumatika na vozilu
PostPoslato: 27 Jan 2009 01:55 
OffLine
IN MEMORIAM
IN MEMORIAM
Korisnikov avatar

Pridružio se: 02 Avg 2007 01:39
Postovi: 3137
Lokacija: Beograd
Ime: Sasa
Opel: Astra F GSI Turbo
Garaza: pogledaj
Aj kad se pominju gume mislim da je ok tema, na kolko pumpate vi vase gume? Tj kolko preporucujete za kadett-a?

_________________
milion miles from reality no care for you no care for me
http://www.ludomanija.net/serialPhotography/


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Saveti za održavanje pneumatika na vozilu
PostPoslato: 27 Jan 2009 04:32 
OffLine
5th Gear
Korisnikov avatar

Pridružio se: 23 Jun 2008 12:58
Postovi: 582
Lokacija: Beograd
Ime: Dejan
Opel: Calibra 2.0 i
Pa piše ti valjda na čoku...

_________________
OPEL CALIBRA - A LEGEND NEVER DIES!!!


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Saveti za održavanje pneumatika na vozilu
PostPoslato: 27 Jan 2009 10:27 
OffLine
OTS Osnivač
OTS Osnivač
Korisnikov avatar

Pridružio se: 10 Dec 2006 16:41
Postovi: 2950
Lokacija: Београд
Ime: Бошко
Opel: Мазда 323 БГ 16v, Корса А СОХЦ
Ja pumpam na 2-2.1...
Pishe ti na stubu sve.

_________________
Paja Azdaja je napisao:
Radio sam razne stvari. :wink:


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Saveti za održavanje pneumatika na vozilu
PostPoslato: 27 Jan 2009 10:50 
OffLine
3rd Gear
Korisnikov avatar

Pridružio se: 19 Jan 2008 02:55
Postovi: 239
Lokacija: Banja Luka
Ime: Sinisa
Opel: astra g 1.8
u potpunosti se slazem sa vaznoscu dobrih guma...e sada, ako zimi vozite zimske gume, ljetne treba odloziti horizontalno, poloziti jednu na drugu, jer se deformisu ako stoje uspravno (isto vazi i za odlozene zimske gume ljeti). takodje, po mogucnosti skinuti gume sa feluga dok su odlozene...gume je preporucljivo voziti, a ne drzati u garazi (prosle zime nisam stavljao zimske gume misleci da ih stedim time sto stoje u garazi al' nije tako).
kolega ima 2.5 alfu, sa krs gumama, dzaba mu sva snaga jer je ne moze prenijeti na podlogu...gume su sve!


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Saveti za održavanje pneumatika na vozilu
PostPoslato: 27 Jan 2009 12:22 
OffLine
Iskusni Opeldžija
Korisnikov avatar

Pridružio se: 13 Jul 2007 13:30
Postovi: 4612
Lokacija: Beograd - Filmski Grad
Ime: Nikola
Opel: Corsa A 1.3GT
Dobri saveti,korisni... Treba cuvati gume,glavu cuvaju... :ots:

_________________
Rule 1... "Never change the deal"


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Saveti za održavanje pneumatika na vozilu
PostPoslato: 27 Jan 2009 12:28 
OffLine
OTS Osnivač
OTS Osnivač
Korisnikov avatar

Pridružio se: 10 Dec 2006 16:41
Postovi: 2950
Lokacija: Београд
Ime: Бошко
Opel: Мазда 323 БГ 16v, Корса А СОХЦ
Na kolima postoje samo 4 tachke koje imaju vezu sa putem, a to su gume :wink:

_________________
Paja Azdaja je napisao:
Radio sam razne stvari. :wink:


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Saveti za održavanje pneumatika na vozilu
PostPoslato: 28 Jan 2009 03:15 
OffLine
Administrator
Administrator
Korisnikov avatar

Pridružio se: 07 Mar 2007 11:10
Postovi: 8690
Lokacija: Beograd
Ime: Milos
Opel: Astra Bertone 2.0 Turbo, Corsa C 1.3 CDTi
Garaza: pogledaj
vi bas ne slusate

_________________
Build, race, break, fix, repeat


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Saveti za održavanje pneumatika na vozilu
PostPoslato: 28 Jan 2009 09:46 
OffLine
OTS Osnivač
OTS Osnivač
Korisnikov avatar

Pridružio se: 10 Dec 2006 16:41
Postovi: 2950
Lokacija: Београд
Ime: Бошко
Opel: Мазда 323 БГ 16v, Корса А СОХЦ
Tema otkljucana, molim vas drzite se guma a ne zime i alu felni.

_________________
Paja Azdaja je napisao:
Radio sam razne stvari. :wink:


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Malo o pritisku u gumama
PostPoslato: 28 Jan 2009 10:17 
OffLine
5th Gear
Korisnikov avatar

Pridružio se: 23 Jun 2008 12:58
Postovi: 582
Lokacija: Beograd
Ime: Dejan
Opel: Calibra 2.0 i
Oko 20% energije koje utroši putnički automobil prouzrokovano je savlađivanjem otpora kotrljanja. Nastojanja proizvođača, pre svega Michelina, da smanji otpor kotrljanja i do 50 %, vodi velikoj uštedi energije.

Pritisak u gumama ima veliki uticaj na otpor kotrljanja, najvažniji faktor potrošnje goriva. Pošto nizak pritisak povećava otpor kotrljanja, to direktno utiče na potrošnju goriva i ispuštanje izduvnih gasova.

Na osnovu podataka iz 2007. godine, Bridgestone-ov tehnički centar za Evropu je izračunao da 38% vozila koja voze sa nedovoljnim pritiskom u gumama nepotrebno utroše 5.3 milijarde litara goriva koji koštaju 7 milijardi evra. U atmosferu se ispusti 12.3 miliona tona CO2 godišnje. To odgovara količini od 4,6 gr/km CO2 godišnje za svaki automobil na evropskim putevima. Kako cene goriva svakodnevno rastu, tako se i šteta uvećava.

Pored toga, niži pritisak u gumama od propisnog, utiče na smanjenu bezbednosti vožnje i lošije ukupne vozne karakteristike vozila i kraći životni vek gume.

Merite redovno pritisak u gumama!

_________________
OPEL CALIBRA - A LEGEND NEVER DIES!!!


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Saveti za održavanje pneumatika na vozilu
PostPoslato: 28 Jan 2009 10:18 
OffLine
3rd Gear
Korisnikov avatar

Pridružio se: 19 Jan 2008 02:55
Postovi: 239
Lokacija: Banja Luka
Ime: Sinisa
Opel: astra g 1.8
dobro sad ova tema je ionako povezana sa velicinom guma...veliki tockovi su uglavnom marketinski hit...npr. golf klasa od prije 20 godina je imala plafon 15 tockove fabricki, a astra opc ima 19ke...nikakve realne potrebe osim sto ljepse auto izgleda. velicina tockova utice na performanse, troskove i izgled auta na sljedeci nacin:
1. veci tockovi su tezi, sto povecava neovjesenu masu vozila, produzava zaustavni put kocenja i umanjuje performanse buduci da je teze pokrenuti veci tocak nego manji,
2. veci tockovi su vise podlozni ostecenjima (pogotovo na nasim putevima), a i visestruko su skuplji,
3. na vece tockove obicno dolaze i sire gume, koje opet imaju bolji grip, sto je dobro osim zimi, a vece gume su i skuplje,
4. veci tockovi omogucavaju stavljanje vecih kocionih klipova&diskova sto je kod ekstremno snaznih auta vazno (npr. bmw m3), dalje feluge bolje odvode toplinu sa kocnica zbog rupa (vise je disk otkriven),
5. veci tockovi ruzno izgledaju ako auto nije spusteno sto ako je slucaj dovodi do prakticnih problema narocito na nasim cestama,
6. materijali od kojih su napravljeni tockovi mogu biti zeljezo, ili legure. kod zeljeznih tockova imaju samo dva problema, sto ruzno izgledaju i sto su teski. legure su uglavnom aluminijumske, magnezijumske i u zadnje vrijeme karbonski tockovi (jos u domenu naucne fantastike jer su extra skupi ali jako lagani). kod legura imaju samo dva problema takodje, sto su takvi tockovi skupi, i sto je problem vremena zamora izrazeniji nego kod zeljeznih tockova (vrijeme zamora je srednje prosjecno vrijeme koje moze dovesti do pucanja ili ostecenja feluge sto dovodi do katastrofalnih nesreca, a bice za godinu ili dvije predmet ispitivanja prilikom tehnickog pregleda u EU). magnezijumski tockovi mogu da se zapale, a neke alu feluge (zavisno od primjenjene legure) mogu da oksidiraju (ne korodiraju vec oksidiraju) ali to su rijetki slucajevi.
7. slika geometrije tocka
http://www.tirerack.com/wheels/tech/tec ... ntpage=108

posto su tema pneumatici vecinu stvari smo vec rekli...najbolje ljetne i zimske kombinovati ko moze. ljetne gume gube svoja svojstva po hladnom vremenu, cak i ako je suho, i obrnuto, zimske gume nisu za toplo vrijeme. gume uvijek trebaju biti propisno naduvane, po specifikaciji ili malo iznad. ako je guma slabo naduvana trosice se rubovi, a ako je prejako naduvana, trosice se sredina gume. dobro naduvana guma se trosi jednako na cijeloj dodirnoj povrsini. takodje, ako se prilikom skidanja gume utvrdi da se trosi samo na jednom rubu, to znaci da trap nije dobro podesen (spur). sto se tice oznaka gume, ima ih dosta, a najvaznije su oznake promjera gume (izrazava se u incima), debljine gume (izrazava se kao procenat), i sirine gume (milimetri). svaka guma ima max brzinu kojoj je namijenjena. na snazna auta ne mogu ici krs gume tipa tigar, sava, itd (bar ko misli da ih brzo vozi), jer ti proizvodjaci nemaju tako rangirane gume (izmedju ostalog). (nekad sam tvrdio da su tigar dobre gume ali sam poslije saznao da za izvoz idu fantasticne gume a da za nase lijepo balkansko trziste ide skart koji nicemu ne valja).
uostalom oko brojeva vezanih za gume, koga interesuje, http://en.wikipedia.org/wiki/Tire_code


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Malo o dubini šare
PostPoslato: 28 Jan 2009 10:20 
OffLine
5th Gear
Korisnikov avatar

Pridružio se: 23 Jun 2008 12:58
Postovi: 582
Lokacija: Beograd
Ime: Dejan
Opel: Calibra 2.0 i
Testiranje guma u vožnji po mokrom putu pokazuje da gume treba zameniti kada dubina šare padne ispod 3mm. Testiranje koje je sprovela nezavisna asocijacija Motor Industry Research Association (MIRA) u Velikoj Britaniji 2004. god još jednom nam dokazuje da istrošene gume povećavaju šansu da doživite saobraćajnu nezgodu na mokrom putu jer se produžava zaustavni put kočenja.

Iako je zakonski minimum za dubinu šare u većini evropskih zemalja 1.6mm, testovi pokazuju da guma sa dubinom šare od 3mm ima 25% bolje performanse prilikom kočenja na mokrom putu nego ona sa dubinom šare od 1.6mm. To znači celih 8m kraći zaustavni put prilikom kočenja pri brzini od 80km/h! Ako se uporedi nova guma sa šarom dubine 8mm i guma sa šarom od 1.6mm razlika u zaustavnom putu je 13m pri istoj brzini.
Slika

Zato vodeći evropski proizvođači automobila preporučuju da gume zamenite kada dubina šare bude manja od 3mm.

_________________
OPEL CALIBRA - A LEGEND NEVER DIES!!!


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Malo o dubini šare
PostPoslato: 28 Jan 2009 10:23 
OffLine
3rd Gear
Korisnikov avatar

Pridružio se: 19 Jan 2008 02:55
Postovi: 239
Lokacija: Banja Luka
Ime: Sinisa
Opel: astra g 1.8
u svijetu se proizvede preko 1 milijarda guma (vecina nije za auta, bicikli, motori itd), u pitanju je ogromno trziste a svakako bi proizvodjaci voljeli svake godine da se mijenjaju gume...

Ne citirati post iznad


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Akvaplaning (hidroplaning)
PostPoslato: 28 Jan 2009 10:24 
OffLine
5th Gear
Korisnikov avatar

Pridružio se: 23 Jun 2008 12:58
Postovi: 582
Lokacija: Beograd
Ime: Dejan
Opel: Calibra 2.0 i
Akvaplaning (hidroplaning) je pojava koja se događa kada se voda prikuplja na putu ispred guma brže nego što vozilo može svojom težinom da je istisne. Pritisak vode izdiže automobil i on kliza na tankom sloju vode koji se formira između gume i podloge. Dok klizi po vodi dešava mu se isto što i skijašu na vodi-dok se lagano kreće po vodi skije su priljubljene uz vodu celom dužinom, a kad ubrza leti na vrhu talasa. Kada brzina dostigne kritičnu tačku, a to se obično dešava između 55-90 km/h, vozilo gubi kontakt s podlogom i dolazite u opasnost da izletite van puta.

Akvaplaning (hidroplaning) Važna funkcija koju guma treba da ispuni na mokroj i vodom prekrivenoj podlozi je da kroz kanale kojima je ispresecan protektor ispumpa vodu. Bez ovih kanala tanak sloj vode ostao bi između gume i podloge što bi izazvalo gubitak prijanjanja.

Na putu čija je površina glatka, na blagoj kiši i pri brzini od oko 95 km/h, guma ima zadatak da odvede veliku količinu vode koja se nalazi ispod kontaktne površine, čija veličina nije veća od površine dlana. Svaki delić gazećeg sloja gume je u kontaktu s podlogom samo 1/150 deo sekunde, a za to vreme mora istisnuti veliku količinu vode, preostali tanak sloj vode i povratiti prijanjanje.
Uzroci akvaplaninga

Tri najvažnija faktora koja dovode do akvaplaninga su:

* Brzina kojom se kreće vozilo.
Kako se brzina povećava prijanjanje na mokrom putu se umanjuje, a rizik od akvaplaninga i gubitka kontrole nad vozilom je sve veći. Smanjite brzinu i pazite na saobraćaj oko vas.

* Dubina šare.
Trošenjem gume dubina odvodnih kanala i lamela se smanjuje, što umanjuje sposobnost odvođenja vode i povećava opasnost od akvaplaninga.

* Dubina vode.
Što je voda dublja pre ćete izgubiti prijanjanje, mada je i tanak sloj vode na malim brzinama dovoljan da dođe do klizanja.

Brzine na kojima dolazi do akvaplaninga

Akvaplaning je rezultat brzog kretanja po mokrom putu, toliko brzom da guma nije u stanju da kroz odvodne kanale ispumpa vodu. Brzina na kojoj počinje akvaplaning nije striktno određena, zavisi od mnogo faktora i kreće se između 55-90 km/h. Faktori koji određuju na kojoj će brzini doći do akvaplaninga su:

* Dimenzije i oblik kontaktne površine.
Što je kontaktna površina šira u odnosu na njenu dužinu, veća brzina je potrebna da bi došlo do akvaplaninga.

* Karakteristike gazeće površine.
Kanali kojima je izbrazdana gazeća površina služe za odvođenje vode i obezbeđuju bolje prijanjanje. Što je veća površina kanala, manja je dodirna površina sa podlogom a time i manja opasnost od akvaplaninga.

* Pritisak u gumama.
Veoma je važno pridržavati se uputstva iz priručnika proizvođača.

* Dubina vode.
Što je voda dublja lakše ćete izgubiti prijanjanje.

* Dubina šare.
Što je guma više istrošena slabije je prijanjanje i veći rizik od akvaplaninga.

* Sastav i stanje vode.
Ulje, visoka temperatura, prljavština i so, mogu promeniti karakteristike vode i njenu gustinu.

* Težina vozila.
Što je vozilo lakše, lakše će doći do akvaplaninga

* Stanje puta.
Što je površina puta ravnija lakše će doći do akvaplaninga.

Ako imate dobre gume i ako su svi ovi faktori na vašoj strani do klizanja po vodi neće doći do brzine od 90 km/h. Ako vozite brzinom većom od 95 km/h po vodom prekrivenom putu sigurno je da nećete moći da izbegnete akvaplaning. U najgorem slučaju, kada vam nijedan od ovih faktora ne ide u korist, do akvaplaninga može doći na 55 km/h.
Šta treba raditi kada se to desi?

Postoje dve stvari koje nikako ne smete da radite:

* Ne smete da koristite kočnice
* Ne smete da menjate pravac kretanja

Ako počnete da gubite kontrolu nad vozilom nemojte naglo pritiskati kočnicu jer to uklanja poslednju šansu da guma ispumpa vodu. Smanjite ubrzanje do tačke kada voda dostigne kritičnu dubinu i gume ponovo počnu da prijanjaju. Ako to ne uradite možete izleteti izvan puta.

Volan držite čvrsto i nemojte ga okretati već se samo potrudite da zadržite vozilo na pravcu u kome se kreće. Skinite nogu s gasa i sačekajte da se volan vrati u normalu.

Ako već morate da kočite, učinite to laganim pokretima kao da pumpate gumu. Ako imate ABS kočite normalno. Ako je vaše vozilo još uvek u delimičnom kontaktu s podlogom moći ćete da povratite kontrolu nad vozilom na isti način kao da vozite po snegu ili ledu.

Preuzeto sa http://www.4gume.com/o-gumama/akvaplaning/

_________________
OPEL CALIBRA - A LEGEND NEVER DIES!!!


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Saveti za održavanje pneumatika na vozilu
PostPoslato: 28 Jan 2009 10:48 
OffLine
3rd Gear
Korisnikov avatar

Pridružio se: 19 Jan 2008 02:55
Postovi: 239
Lokacija: Banja Luka
Ime: Sinisa
Opel: astra g 1.8
ima jos jedna stvar koja utice na akvaplaning a to je quattro pogon, mnogo manje slucajeva akvaplaninga (mada je i dalje moguce)


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Saveti za održavanje pneumatika na vozilu
PostPoslato: 29 Jan 2009 09:16 
OffLine
5th Gear
Korisnikov avatar

Pridružio se: 23 Jun 2008 12:58
Postovi: 582
Lokacija: Beograd
Ime: Dejan
Opel: Calibra 2.0 i
Sajt sa cenama pneumatika i radnjama gde ih prodaju
http://www.autogume.net/

_________________
OPEL CALIBRA - A LEGEND NEVER DIES!!!


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Saveti za održavanje pneumatika na vozilu
PostPoslato: 29 Jan 2009 10:50 
OffLine
5th Gear
Korisnikov avatar

Pridružio se: 23 Jun 2008 12:58
Postovi: 582
Lokacija: Beograd
Ime: Dejan
Opel: Calibra 2.0 i
Ovaj sajt je potpuniji,ima više informacija o radnjama,proizvođačima i o pneumaticima uopšte,ali nema nikakvih cena.
http://www.4gume.com/

_________________
OPEL CALIBRA - A LEGEND NEVER DIES!!!


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Koliko guma može da stoji u prodavnici
PostPoslato: 03 Feb 2009 01:04 
OffLine
5th Gear
Korisnikov avatar

Pridružio se: 23 Jun 2008 12:58
Postovi: 582
Lokacija: Beograd
Ime: Dejan
Opel: Calibra 2.0 i
Pošto sam se pitao vredi li kupiti gume po damping ceni ako su stare 2-3 god(naravno mislim na nove gume),a na pitanje nisam dobio odgovor od kolega sa foruma,rešio sam da u ovoj temi sam sebi odgovorim :D

Starenje guma
Zbog mnoštva novinskih članaka koji se bave pitanjem koliko guma može da stoji u prodavnici, a da ne "ostari" i izgubi svoja svojstva, rešili smo da napišemo kakva su iskustva i preporuke svetskih udruženja proizvođača guma i ljudi iz gumarske industrije

U poslednje vreme i to uglavnom početkom sezone, većina kupaca koji planiraju da kupe nove gume nađu se u nedoumici. Da li je guma koju kupuju stara, koliko ona može da stoji u prodavnici, da li je dobra ili ne. U osnovi, ovo interesovanje proizilazi iz članaka koje čitamo u novinama, automoto revijama i publikacijama potrošača s namenom da se kod potrošača probudi interes da prilikom kupovine uvek traže nove, “sveže gume” i pri tome proveravaju datum u DOT oznaci. Pri tome, umereni članci govore o novim gumama, koje su mlađe od dve godine, dok radikalni govore o novim gumama kada one nisu starije od jedne godine ili čak samo šest meseci. Većina tih članaka je usmerena na celogodišnje gume, ali i na one koje se preko zime skladište ili u radnjama čekaju kupce, kao i njihovu sposobnost očuvanja svojstva za razne uslove vožnje.
Na ove članke reagovale su stručne revije proizvođača guma i nacionalna udruženja distributera, odnosno vulkanizera u najvećim evropskim državama, kao i industrija guma. Do reakcije nije došlo samo zbog toga da bi dokazali kako gume nisu kvarljiva roba, nego zbog toga, što neki od novinskih članaka zbunjuju kupce, ili postavljaju pitanja na koje ne znaju odgovore.
Zajedničko svim odgovorima jeste važnost uslova u kojim se gume čuvaju. S druge strane, u nacionalnim zakonima i drugim službenim dokumentima traži se određivanje krajnjeg roka, od datuma proizvodnje, u kojem guma treba da bude prodana.

European Tyre and Rim Technical Organization (E.T.R.T.O.), kao evropsko udruženje proizvođača guma u svojim službenim izdanjima navodi preporuke za čuvanje guma. Preporuka nema zakonsku snagu, ali se ipak upotrebljava kao pravilo, kojeg možete da se pridržavate bez ustručavanja.
Navedeni dokument ne određuje konačan rok, ali govori o pravilnom čuvanju guma, kako bi one zadržale svoja svojstva. Pravilno čuvanje između ostalog podrazumeva zaštitu od temperature, odnosno od velikih oscilacija temperature, vlažnosti, ozona, UV zračenja, ulja i agresivnih hemikalija. Slično možete naći u garantnim listovima ili tehničkim uputstvima za korišćenje gume.
Dokumenti o vremenskim odrednicama krajnjeg roka u kojem se gume smatraju još nove (u slučaju odgovarajućeg skladištenja), ne govore o tome da se gume nakon spomenutog perioda ne mogu više prodavati ili da nisu upotrebljive, nego da ih pre prodaje odnosno upotrebe moraju pregledati stručnjaci, odnosno mora se dobiti mišljenje proizvođača.
Zbog novinskih članaka i skoro neprofesionalnih izjava u njima, mnogo kupaca zazire od guma koje su proizvedene pre godinu dana, a samim tim uslovljavaju da je izbor guma i veličina lagera u prodavnicama veoma mala. Zapravo, prodavci jednostavno ne žele da imaju širi izbor guma, jer u slučaju da se ne prodaju dok su “sveže, ostaju kod njih zauvek ili ih moraju prodati po ceni koja nema nikakvu ekonomsku osnovu. Pre kupovine, trebalo bi pogledati proizvođačku specifikaciji, uputsvo za upotrebu, kao i garanciju, i tek onda odlučiti da li guma zadovoljava vaše zahteve, mada treba naglasiti da u svetu važe interna pravila da je guma dobra i podleže garanciji u periodu od tri godine od kupovine, odnosno najviše šest godina od datuma proizvodnje. Mislimo da je ovo sasvim dovoljno za odgovor zašto nema više i većeg izbora moto guma kod nas.

Stara kao nova
Vremensku odrednicu krajnjeg roka u kojem se gume smatraju još nove (u slučaju odgovarajućeg skladištenja) i kao takve se mogu prodavati, možete naći na primer u:
- uputstvima BS AU 50 (Velika Britanija), koja govore o 6 godina i u preporuci NTDA, koja govori o 5 godina od dana proizvodnje
- interpretaciji smernica Saveza nemačke industrije, kao saglasnost Saveznoj industriji guma i Udruženju vulkanizera Nemačke, gde je navedeno da se novim gumama smatraju gume stare do 5 godina.

Pravilno skladištenje, pravilno održavanje
Goodyearov dokument (slično je i kod drugih svetskih proizvođača) o starosti guma upućuju na sledeće:
- gume i sastavni deo gume iz porodice Goodyear su zasnovani tako da izdrže delovanje velikih sila, opterećenja, izloženost sunčevom svetlu i radnim temperaturama tokom celog radnog veka. Za održavanje tih svojstava tokom dužeg vremenskog perioda, komponente gume su proizvedene od optimalne mešavine voska, antioksidanata i antiozonata.
- uskladištene gume i one u upotrebi, očuvaju odgovarajuća svojstva ukoliko su pravilno održavane, nisu bile ispostavljene pogrešnom rukovanju i bile su čuvane u odgovarajućim uslovima skladištenja.
- pored tih osnovnih činjenica koje ponovo potvrđuju da odgovarajuće skladištene gume održavaju svoja originalna svojstva, potrebno je upozoriti kupce na činjenicu da se različita svojstva guma u upotrebi menjaju zbog sporog, a istovremeno neprekidnog trošenja gume (npr. gubitak dubine kanala). Neka svojstva se tokom vremena pogoršaju dok se druga poboljšaju. Na primer, otpor prema vodenom klinu i otpor prema istrošenosti na mokroj podlozi se u principu smanjuje, dok se vidljivost na suvom i stepen trošenja otimizuju. Vozači će po zdravoj logici prilagoditi vožnju s obzirom na istrošenost gume.

_________________
OPEL CALIBRA - A LEGEND NEVER DIES!!!


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Zimska guma glavu čuva!
PostPoslato: 05 Feb 2009 02:55 
OffLine
5th Gear
Korisnikov avatar

Pridružio se: 23 Jun 2008 12:58
Postovi: 582
Lokacija: Beograd
Ime: Dejan
Opel: Calibra 2.0 i
Zimski pneumatici kod nas nisu obavezni i, zbog tog velikog propusta u zakonu, mnogi vlasnici automobila dočekuju zimu sa letnjim gumama. U dve trećine slučajeva, uzroci saobraćajnih nesreća koje se dese zimi, direktno ili indirektno, uključujući i padavine na putu, jesu loši pneumatici.
Proklizavanje i gubitak kontrole nad automobilom u zimskim uslovima vožnje moguće je izbeći samo ako se na automobilu nalaze zimske gume. Sada je pravo vreme za montiranje zimskih pneumatika, pa će vas ovaj tekst ohrabriti da ulaganje u zimske gume nije trošak, već bezbednost vaše porodice koja ne bi trebalo da ima cenu.
U Srbiji je još uvek moguće proći tehnički pregled sa neispravnim i opasnim vozilom. Ispravni automobili su u manjini, a oni sa zimskim pneumaticima predstavljaju retkost, a ne pravilo. Zašto je to tako?
Razloga za ogroman broj mrtvih na našim putevima, posebno u toku zimskih meseci, ima više, ali glavni krivac je nedovoljna osvešćenost. Iz MUP-a upozoravaju, opominju, kažnjavaju, i često samo šturo navode uzroke saobraćajnih udesa. Uglavnom se pominju neprilagođena brzina kretanja i alkohol, a skoro nikada loši pneumatici. Trezan vozač sa lošim gumama je jednako opasan kao alkoholičar za volanom. Automobil je veoma opasna "igračka", koja je daleko opasnija od pištolja: od njega godišnje u Srbiji strada znatno veći broj ljudi.
Na kraju, krivi su i mediji koji ne posvećuju dovoljno pažnje ovoj temi i ne informišu vozače na pravi način koliko je opasno voziti zimi sa letnjim gumama. U Srbiji veliki broj ljudi smatra da nabavka zimskih guma predstavlja luksuz što, prema oceni saobraćajne policije, predstavlja opasnu zabludu.
Letnja guma je po snegu neupotrebljiva
Voziti sa letnjim pneumaticima zimi je kao da upravljate automobilom koji ima gume bez šara, pa i gore od toga. Prema podacima AMSS-a, samo prošle zime na putevima u Srbiji nastradalo je 205 osoba, a predstojeće zime taj broj sigurno neće biti manji.Za protekle dve decenije industrija pneumatika je toliko napredovala da su zimske gume postale upotrebljive tokom cele godine. Postale su čak i tiše od letnjih guma. Konkurencija je učinila svoje. Kvalitet pneumatika se toliko poboljšao da neki proizvođači nude zimske gume sa kojima je potpuno bezbedno voziti i preko 240 km/h. Potrošnja goriva se ne povećava zbog montiranja zimske "obuće", a ako je ona ipak povećana, to je zbog temperature vazduha, jer je motoru potrebno mnogo više vremena da postigne optimalnu radnu temperaturu.
Osnovna razlika između letnjih i zimskih guma je u "šarama", tj. lamelama, kojih ima pet puta više nego na letnjem pneumatiku. Bitna razlika je i u "smeši" gume, koja je osetno mekša kod zimske gume, a takođe postoji velika razlika i u "kosturu" gume, koji se pravi od različitih kompozitnih materijala.
Najveća prednost zimske gume je, nije potrebno napomenuti, na snegu. Međutim, podatak da zimske gume imaju četiri puta bolji kontakt sa snežnom podlogom je više nego iznenađujući. Ovaj podatak se odnosi na vrhunske gume, ali čak i najjeftinije zimske gume bilo kog svetskog proizvođača omogućavaju barem 3,5 puta bolji kontakt sa podlogom nego letnja guma.
Zimski pneumatici čak i na suvom putu imaju svoje prednosti. Ako je temperatura ispod 7ºC, zimske gume na kompleksnim testovima daju bolje rezultate od letnjih guma. Naime, mekša smeša zimskih guma na niskim temperaturama dolazi još više do izražaja i pruža bolji kontakt sa kolovozom. Što se tiče leda, letnji pneumatici tu nemaju šta da traže, pa ukoliko ste prošle zime doživeli okretanje na ledu zato što su naši vredni putari "besprekorno" očistili kolovoz, možda je mudrije da ove zime ipak montirate zimske gume.
Činjenica je da više dobijate ako cele godine koristite zimske gume umesto letnjih. Naravno, najbolje je imati set zimskih i letnjih pneumatika.
Zimska guma pruža četiri puta bolji kontakt pneumatik–sneg, nego letnja guma. Šum kotrljanja je manji kod zimskih pneumatika, što znači da je buka manja u kabini. Čak i je otpor kotrljanja manji kod zimskih pneumatika, tako omogućujući manju neznatno nižu potrošnju.
Najbolje je kupiti sve četiri zimske gume, pošto problem nije rešen stavljanjem zimskih pneumatika samo na pogonske točkove. Samo kompletno "obuven" automobil pruža maksimalnu sigurnost.
Zimske pneumatike, kao i letnje, treba po mogućstvu menjati na dve godine, pošto oni nakon toga gube svoju elastičnost. Zato nikada ne treba kupovati polovne gume, jer ste sa njihovom kupovinom na korak od saobraćajne nesreće, koja može biti fatalna po vaš život, i živote onih koje volite.
Zbog svega toga, dobro razmislite da li ćete svoj novac uložiti u nove alu felne, moćno ozvučenje, novi CD plejer ili set zimskih pneumatika. Odluka je samo na vama.
Zato vas molim, nemojte biti u grupi onih vozača koji od zimske opreme imaju samo duge gaće, i time predstavljaju deo vica. Zimske gume vam zaista mogu spasiti život.

Napisao Aleksandar Todorović
sreda, 17 decembar 2008 13:56
Izvorni tekst možete naći na internet adresi http://www.mojauto.rs/test/sigurnosni-s ... u-uva.html

_________________
OPEL CALIBRA - A LEGEND NEVER DIES!!!


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Vožnja na snegu
PostPoslato: 05 Feb 2009 03:33 
OffLine
5th Gear
Korisnikov avatar

Pridružio se: 23 Jun 2008 12:58
Postovi: 582
Lokacija: Beograd
Ime: Dejan
Opel: Calibra 2.0 i
Imajte u vidu da je dodirna površina vaše gume i podloge veličine dlana, pa je zato izbor pravog zimskog pneumatika veoma važan.
Da bi vožnja po snegu bila bezbedna treba se držati nekoliko jednostavnih pravila:
Izbegavajte naglo skretanje
Izbegavajte nagla ubrzanja—ubrzanje mora biti postepeno
Izbegavajte iznenadna kočenja
Ostavite dovoljno rastojanje u odnosu na vozilo ispred vas
Kada vozite uzbrdo koristite viši stepen prenosa nego po suvom vremenu
Kočenje
Da bi kočenje bilo bezbedno morate da procenite razdaljinu koja vam je za to potrebna.
Kočite motorom u kombinaciji sa blagim pritiskanjem pedale nožne kočnice
Kočite postepeno da bi se izbegla blokada točkova. Ako točkovi blokiraju, vozilo prokliza i gubi kontrolu. Otpustite kočnicu, zatim postepeno zakočite, a istovremeno kočite motorom.
Kada vozite nizbrdo koristite niži stepen prenosa nego što biste po suvom vremenu. Tako ćete smanjiti rizik od blokade točkova.
Ako imate ABS to će vam pomoći da izbegnete blokadu točkova, ali neće uticati na prijanjanje i sposobnost kočenja. Jedini način da povećate zimske performanse vašeg vozila je da koristite zimske gume prilagođene uslovima na putu.
Kretanje
Da biste sprečili proklizavanje kada krećete na snegu krenite lagano i postepeno ubrzavajte. Ako točkovi proklizaju potrebno je prebaciti menjač u viši stepen prenosa čime se smanjuje sila koja deluje na točkove i povećava pogonska snaga.
Ako imata automatski menjač uključite Winter režim.
Skretanje
Pre nego što uđete u krivinu usporite kako biste očuvali stabilnost vozila. Okrećite volan lagano, ali ako osetite da je prednji deo vozila neupravljiv sklonite nogu sa papučice gasa usporavajte i kočite ako je potrebno. Ako se zadnji deo vozila zanese ubrzajte da biste ga vratili na pravac.
U krivinama vozite sporo istom brzinom da biste izbegli zanošenje vozila.
Prednja vuča
Vozilo sa prednjom vučom imaju izvesne prednosti u odnosu na zadnju vuču, posebno ako su na sva četiri točka zimske gume. Prednost je u tome što je oko 60% težine vozila raspoređeno na prednje točkove što olakšava pokretanje iz mesta. Iako vam to pomaže da krenete, ne pomaže vam da se zaustavite.
Raspodela mase kod vozila sa prednjom vučom negativno utiče na upravljanje i vožnju u krivinama. Ipak, sa zimskim gumama na svim točkovima vožnja će biti udobnija a kočenje, skretanje i držanje na putu biće znatno bolji.

_________________
OPEL CALIBRA - A LEGEND NEVER DIES!!!


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Saveti za održavanje pneumatika na vozilu
PostPoslato: 06 Feb 2009 14:07 
OffLine
5th Gear
Korisnikov avatar

Pridružio se: 23 Jun 2008 12:58
Postovi: 582
Lokacija: Beograd
Ime: Dejan
Opel: Calibra 2.0 i
Link ka sajtu sa podacima o karakteristikama većine Opelovih modela,između ostalog i o fabrički ugrađivanim točkovima(veličina felni i pneumatika).Na sajtu se nalaze podaci i o većini modela drugih proizvođača.

http://www.topcarguide.com/index.php?su ... &mark=Opel

_________________
OPEL CALIBRA - A LEGEND NEVER DIES!!!


Vrh
 Profil  
 
Prikaži postove u poslednjih:  Poređaj po  
Započni novu temu Odgovori na temu  [ 51 Posta ]  Idi na stranicu 1, 2, 3  Sledeća

Sva vremena su u UTC + 1 sat [ DST ]


Ko je OnLine

Korisnici koji su trenutno na forumu: Nema registrovanih korisnika i 2 gostiju


Ne možete postavljati nove teme u ovom forumu
Ne možete odgovarati na teme u ovom forumu
Ne možete monjati vaše postove u ovom forumu
Ne možete brisati vaše postove u ovom forumu

Pronađi:
Idi na:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Prevod - www.CyberCom.rs