Opel Team Serbia

Opel Team Serbia

Mesto za prave ljubitelje Opela
Danas je 28 Mar 2024 15:21

Sva vremena su u UTC + 1 sat [ DST ]




Započni novu temu Odgovori na temu  [ 77 Posta ]  Idi na stranicu 1, 2, 3, 4  Sledeća
Autoru Poruka
 Tema posta: Turbina i Turbopunjenje
PostPoslato: 23 Jan 2011 22:54 
OffLine
OTS mechanic team
OTS mechanic team
Korisnikov avatar

Pridružio se: 13 Feb 2009 21:52
Postovi: 3977
Lokacija: Beograd-Zvezdara
Ime: Goran
Opel: Vectra 2.2 16v GTS Insignia sport tourer 20cdti
Garaza: pogledaj
Evo nekih osnovnih principa oko turbo punjenja.

Sagorevanje u motoru zahteva vazduh i gorivo da bi generirao snagu. Sto vise vazduha i goriva moze da sagori u cilindru, to je veca snaga. Turbo punjac koristi inace izgubljenu energiju izduvnih gasova.

U osnovi se sastoji od centrifugalnog kompresora (kuciste, rotor turbine). vratilo obezbedjuje direktnu vezu izmedju turbinskog i kompresionog kola, tako a se obe okrecu istom brzinom.

Gasna turbina pretvara inace izgubljenu energiju izduvnih gasova u rotaciju i gura kompresor.
Kompresor usisava svez vazduh i sabija ga u cilindar, na taj nacin je vise vazduha ispunilo cilindar tako da veca kolicina goriva moze da sagori i na taj nacin se dobija veca snaga.

Prednosti i mane turbopunjenja

Dizel motori sa turbinom imaju brojne tehnicke i ekonomske prednosti nad onim sa prirodnim usisavanjem:
Specificna potrosnja goriva (kg/kWh) turbopunjenih motora je niza. Specificna potrosnja goriva pokazuje koliko grama goriva motor potrosi da proizvede jedan kilovat (kW) za jedan sat. Meri se u g/kWh pri razlicitim brzinama motora. Specificna potrosnja goriva je etanol za uporedjenje potrosnje goriva motora razlicitih snaga.

Turbopunjeni motor nadmasuje svojim karakteristikama na vecim obrtajima. Gubitak snage motora sa prirodnim usisavanjem na vecim je znacajan zbog manje gustine vazduha. Turbina turbopunjaca moze da iskoristi vise snage zbo nizeg pritiska vazduha, tako da je isporucena kolicina vazduha samo malo manja i motor daje skoro punu snagu.


Slika

1.napajanje vazduhom preko filtera do kompresora
2.kompresor
3.ulje pod pritiskom iz motora
4.turbina
5.odvd izduvnih gasova
6.izduvni gasovi do turbine turbopunjaca
7.povrat ulja u motor
8.sabijeni vazduh do motora

Turbo punjac olaksava modifikacije motora u cilju smanjenja emitovanja opasnih supstanci.Turbo motor je tisi, posto je povrsina odavanja zvuka manja zbog manjih dimenzija.Turbopunjac za sebe, radi kao dodatni prigusivac.

Zadrska turbopunjaca poznatija kao turbo rupa:

Pri ubrzavanju izvesno vreme prodje dok se dobije dodatna snaga i moment.Niska temperatura izduvnih gasova i njihova mala zapremina, kao i ubrzanje samog turbopunjaca usporavaju podizanje pritiska u kompresoru na pocetku ubrizgavanja. Ovaj fenomen je poznat kao zadrska turbopunjaca, uvek i cesto postavljanje kao zagonetno pitanje.

Manji turbopunjac ima bolji odziv ali su mu slabije karakteristike. Sa drge strane, veci turbopunjac ima bolje karakteristike, ali i sporiji odziv, ima vecu sto bi majstori rekli zadrsku.

Idemo dalje mane ovih turbopunjaca:

1. Povecano mehanicko opterecenje
2.Postoji opasnost od pregrevanja (instalacija hladjenja)
3.Posle rada na visokim obrtajima (brzinama motora), motor se ne sme odmah zaustaviti, jer bi u suprotnom turbina ostala bez podmazivanja po zaustavljanju motora.

Kontrola pritiska natpunjenja

Kontroler priiska natpunjenja regulise ovaj pritisak u predvidjenim granicama. Pri dostizanju predvidjenog pritiska, otvara se by-pass ventil i deo izduvnih gasova mimo turbine odlazi u izduvnisistem. To ogranicava natpritisak u cilindrima na zadatoj vrednosti. Regulacija se ponavlja pri svakoj promeni snage motora.


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Turbina i Turbopunjenje
PostPoslato: 23 Jan 2011 22:59 
OffLine
Iskusni Opeldžija
Korisnikov avatar

Pridružio se: 22 Jul 2007 23:27
Postovi: 7411
Lokacija: Niš
Ime: Bozidar
Opel: Vectra 2.0i automatik TNG
Garaza:
ima li neko slovo vise o motoru koji je nosio oznaku COMPEX-D ? :D
i on je takodje sa turbo punjacem pa sam zato pitao u ovoj temi

_________________
"baviJo sam se ja tom mafiJom,sve ima samo diKtunzi ´fale"


Poslednji put menjao bozza dana 23 Jan 2011 23:10, izmenjena 2 puta

Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Turbina i Turbopunjenje
PostPoslato: 23 Jan 2011 23:03 
OffLine
OTS mechanic team
OTS mechanic team
Korisnikov avatar

Pridružio se: 13 Feb 2009 21:52
Postovi: 3977
Lokacija: Beograd-Zvezdara
Ime: Goran
Opel: Vectra 2.2 16v GTS Insignia sport tourer 20cdti
Garaza: pogledaj
Bozo, ima casova gde me stikla bolela pa sam izostajao sa predavanja, a inace pocela ponovo da radi ona knjizara kod mene, a ja jos uvek na rahabilitaciji pa reko ajde se prosvetlimo


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Turbina i Turbopunjenje
PostPoslato: 23 Jan 2011 23:07 
OffLine
Iskusni Opeldžija
Korisnikov avatar

Pridružio se: 22 Jul 2007 23:27
Postovi: 7411
Lokacija: Niš
Ime: Bozidar
Opel: Vectra 2.0i automatik TNG
Garaza:
znam ja da ima gorane da na tvom cosku ima sve,pa zato pitam na pravoj adresi :D
inace mi koji smo okoreli opelasi znamo i za taj cuveni motor koji je preteca ovih dizela i turbinama sa interkulerom,koji bi eksplatisan pocetkom 80-tih godina

_________________
"baviJo sam se ja tom mafiJom,sve ima samo diKtunzi ´fale"


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Turbina i Turbopunjenje
PostPoslato: 23 Jan 2011 23:19 
OffLine
OTS mechanic team
OTS mechanic team
Korisnikov avatar

Pridružio se: 13 Feb 2009 21:52
Postovi: 3977
Lokacija: Beograd-Zvezdara
Ime: Goran
Opel: Vectra 2.2 16v GTS Insignia sport tourer 20cdti
Garaza: pogledaj
Bozo, ja tek sada poceo da ucim :P , nisam ni znao sta znaci slobodno vreme zadnjih godina :dedica: . Tako da nadoknadjujem izgubljeno :P


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Turbina i Turbopunjenje
PostPoslato: 23 Jan 2011 23:23 
OffLine
Club 1000
Korisnikov avatar

Pridružio se: 30 Sep 2008 22:25
Postovi: 1428
Lokacija: Zdovac
Ime: Tata
Opel: Seat
nisam se mnogo upustao u tajne texta, ali ovo je glavno sto si napisao

"3.Posle rada na visokim obrtajima (brzinama motora), motor se ne sme odmah zaustaviti, jer bi u suprotnom turbina ostala bez podmazivanja po zaustavljanju motora."

po meni i najveci problem...

naravno, svaka cast na textu!!!!


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Turbina i Turbopunjenje
PostPoslato: 24 Jan 2011 01:30 
OffLine
Opel Team Member
Opel Team Member

Pridružio se: 12 Jan 2010 23:44
Postovi: 4419
Lokacija: Beograd
Ime: Nemanja
Opel: Calibra C20LET '96
Garaza: pogledaj
.... i dopuna koja vazi za :let:

Kod ovih motora (mozda i kod novijih generacija turbo motora iz GM familije) je kuciste turbine izjedna izliveno sa izduvnom granom. Na ovaj nacin se efekat "turbo rupe" umanjuje.

_________________
http://www.caloboo.com/
Digitalna servisna knjižica za Vaše vozilo.


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Turbina i Turbopunjenje
PostPoslato: 24 Jan 2011 01:34 
OffLine
OTS mechanic team
OTS mechanic team
Korisnikov avatar

Pridružio se: 13 Feb 2009 21:52
Postovi: 3977
Lokacija: Beograd-Zvezdara
Ime: Goran
Opel: Vectra 2.2 16v GTS Insignia sport tourer 20cdti
Garaza: pogledaj
ali ta zadrska ce uvek postojati, bez obzira da li je (let) ili (net) motor.


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Turbina i Turbopunjenje
PostPoslato: 24 Jan 2011 01:42 
OffLine
Iskusni Opeldžija
Korisnikov avatar

Pridružio se: 10 Dec 2006 02:07
Postovi: 2802
Lokacija: Valjevo
Ime: Vlada
Opel: Vectra C 1.9cdti
idemo ovo na lepljivu :D jos jednu...

_________________
e zivote...


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Turbina i Turbopunjenje
PostPoslato: 24 Jan 2011 03:24 
OffLine
Club 1000
Korisnikov avatar

Pridružio se: 12 Maj 2009 23:10
Postovi: 1824
Lokacija: Leskovac
Ime: Slobodan
Opel: Astra G 1.6 16V, Signum 2.0T
Što se tiče Z20NETa lag je naravno prisutan, ali je iskreno zanemarljiv. Ne znam da li bi bilo korektno da ga poredim sa turbo lagom koji ima Golf 4 TDI? Ako je odgovor da, onda Z20NET uopšte nema turbo lag :D.


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Turbina i Turbopunjenje
PostPoslato: 24 Jan 2011 09:25 
OffLine
OTS mechanic team
OTS mechanic team
Korisnikov avatar

Pridružio se: 13 Feb 2009 21:52
Postovi: 3977
Lokacija: Beograd-Zvezdara
Ime: Goran
Opel: Vectra 2.2 16v GTS Insignia sport tourer 20cdti
Garaza: pogledaj
Citiraj:
Što se tiče Z20NETa lag je naravno prisutan, ali je iskreno zanemarljiv.


Naravno i vozaci to ne mogu da primete, sto je i poenta turbina novijih generacija :wink:


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Turbina i Turbopunjenje
PostPoslato: 24 Jan 2011 09:34 
OffLine
5th Gear
Korisnikov avatar

Pridružio se: 06 Sep 2010 15:53
Postovi: 542
Lokacija: Subotica
Ime: Perica
Opel: Vectra
Garaza: pogledaj
Možemo li ovde prikazati poređenja radi krive momenta i snage turbo-benzinca i turbo-dizela iste radne zapremine? Kakva je računica što se tiče stepena korisnog dejstva kada u poređenje stavimo atmosferski i turbo motor (naravno jedan te isti motor sa i bez turbokompresora)?

Kako možemo uporediti turbopunjač i superpunjač?

Nadam se da ne smaram pitanjima. Mene ova tema jako interesuje.

_________________
Jeftiniji od Kineza, kvalitetniji od EU.


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Turbina i Turbopunjenje
PostPoslato: 24 Jan 2011 12:46 
OffLine
Opel Team Member
Opel Team Member

Pridružio se: 12 Jan 2010 23:44
Postovi: 4419
Lokacija: Beograd
Ime: Nemanja
Opel: Calibra C20LET '96
Garaza: pogledaj
Tu bi eto moglo da se napravi poredjenje C20XE i C20LET.

Inace, da li u GM familiji postoje turbo motori sa promenljivom geometrijom lopatica turbine/kompresora?

_________________
http://www.caloboo.com/
Digitalna servisna knjižica za Vaše vozilo.


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Turbina i Turbopunjenje
PostPoslato: 24 Jan 2011 13:12 
OffLine
Club 1000
Korisnikov avatar

Pridružio se: 12 Maj 2009 23:10
Postovi: 1824
Lokacija: Leskovac
Ime: Slobodan
Opel: Astra G 1.6 16V, Signum 2.0T
1.3CDTI 90ks i 1.9CDTI imaju promenljivu geometriju turbine, mada ne znam baš koliko mogu da se smatraju GM-ovim :).


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Turbina i Turbopunjenje
PostPoslato: 24 Jan 2011 13:29 
OffLine
Iskusni Opeldžija
Korisnikov avatar

Pridružio se: 04 Avg 2007 21:23
Postovi: 2520
Lokacija: Banja Vrujci
Ime: Milos
Opel: Skoda Superb 1.8TFSI,Vectra C 2.2DTI,Pajero Big foot itd
Garaza: pogledaj
Aj i ja nesto da pitam :P
Da li je moguce preko dijagnostike donekle ispitati stanje turbine?
I moze li se fabricka turbina (kod dizela) zameniti za nijansu vecom ili mozda cak i istom ali sa nekog drugog automobila naravno uz prepravke ?

_________________
Ko nece taj nadje razlog,ko hoce taj nadje nacin...


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Turbina i Turbopunjenje
PostPoslato: 24 Jan 2011 13:42 
OffLine
Opel Team Member
Opel Team Member

Pridružio se: 12 Jan 2010 23:44
Postovi: 4419
Lokacija: Beograd
Ime: Nemanja
Opel: Calibra C20LET '96
Garaza: pogledaj
Najjednostavniji nacin za pregled turbine za koji ja znam je da se odvije crevo izmedju kompresora i intercoolera i da se opipa prstima. Mora da bude suvo... ako u tom crevu (narocito na spoju creva i kompresora) ima ulja... znaci da turbina baca ulje... znaci da joj se blizi kraj.

_________________
http://www.caloboo.com/
Digitalna servisna knjižica za Vaše vozilo.


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Turbina i Turbopunjenje
PostPoslato: 24 Jan 2011 13:47 
OffLine
Iskusni Opeldžija
Korisnikov avatar

Pridružio se: 04 Avg 2007 21:23
Postovi: 2520
Lokacija: Banja Vrujci
Ime: Milos
Opel: Skoda Superb 1.8TFSI,Vectra C 2.2DTI,Pajero Big foot itd
Garaza: pogledaj
Ni to nije pravilo u crevima uvek imam masnoce zbog uljnih para,imao sam Vectru na kojoj je to crevo bas bilo masno a nije trosila ulje ni posle 50.000km koliko sam presao sa njom :wink:

_________________
Ko nece taj nadje razlog,ko hoce taj nadje nacin...


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Turbina i Turbopunjenje
PostPoslato: 24 Jan 2011 14:34 
OffLine
Iskusni Opeldžija
Korisnikov avatar

Pridružio se: 10 Dec 2006 02:07
Postovi: 8609
Lokacija: AgeOfCoins
Ime: Vladimir
Opel: 3 komada
Garaza:
webboy je napisao:
Tu bi eto moglo da se napravi poredjenje C20XE i C20LET.

Inace, da li u GM familiji postoje turbo motori sa promenljivom geometrijom lopatica turbine/kompresora?


Ima, kod mene :ok: :D

Miloše još jedna provera je preko diagnostike sa poređenjem priska u kolima turbine, to će Goran objasniti detaljnije, gledaju se dva pritiska i jedan mora da je uvek manji od drugog ako je turbina u redu.

_________________
Under Construction (●‿●)


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Turbina i Turbopunjenje
PostPoslato: 24 Jan 2011 15:07 
OffLine
5th Gear
Korisnikov avatar

Pridružio se: 03 Dec 2010 22:25
Postovi: 360
Lokacija: Alekandrovac
Ime: Danijel
Opel: Alfa Romeo 33 1.5 BOXER Lancia Dedra 1.8i.e.
Garaza: pogledaj
'Ajde da pitam ovde,posto je pomenuto to...Sta je to tacno interkuler,i dali ga imaju svi motori sa turbinom? :stidise:

_________________
Driving pleasure with XM ! ! !


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Turbina i Turbopunjenje
PostPoslato: 24 Jan 2011 15:12 
OffLine
Iskusni Opeldžija
Korisnikov avatar

Pridružio se: 22 Jul 2007 23:27
Postovi: 7411
Lokacija: Niš
Ime: Bozidar
Opel: Vectra 2.0i automatik TNG
Garaza:
inter kuler je hladnjak povezan sa usisom dodatno rasladjuje vazduh koji je namenjen za sagorevanje.
kod modela sa inter kulerom turbinu pokrece kais za razliku od obicne turbine koja dodje do izrazaja kada se predju odredjeni obrtaji motora jer je pokrevu izduvni gasovi

_________________
"baviJo sam se ja tom mafiJom,sve ima samo diKtunzi ´fale"


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Turbina i Turbopunjenje
PostPoslato: 24 Jan 2011 15:18 
OffLine
Iskusni Opeldžija
Korisnikov avatar

Pridružio se: 04 Avg 2007 21:23
Postovi: 2520
Lokacija: Banja Vrujci
Ime: Milos
Opel: Skoda Superb 1.8TFSI,Vectra C 2.2DTI,Pajero Big foot itd
Garaza: pogledaj
bozzo mislim da si malo pomesao turbinu i kompresor :D
Tacno je da interkuler hladi vazduh ali ne pokrece kais turbine na kojima postoji interkuler vec isto izduvni gasovi!

Sto se tice motora sa i bez interkulera bas je skoro komentarisano o opelovim DTH I DTL motorim.

DTL nema interkuler i ima manju turbinu snaga 82ks
DTH ima interkuler i malo vecu turbinu snaga 101ks

_________________
Ko nece taj nadje razlog,ko hoce taj nadje nacin...


Poslednji put menjao Night Rider dana 24 Jan 2011 15:21, izmenjena samo jedanput

Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Turbina i Turbopunjenje
PostPoslato: 24 Jan 2011 15:20 
OffLine
Iskusni Opeldžija
Korisnikov avatar

Pridružio se: 22 Jul 2007 23:27
Postovi: 7411
Lokacija: Niš
Ime: Bozidar
Opel: Vectra 2.0i automatik TNG
Garaza:
da,greska,mislio sam na kompresor. on je stalno u pogonu preko kaisa :D

_________________
"baviJo sam se ja tom mafiJom,sve ima samo diKtunzi ´fale"


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Turbina i Turbopunjenje
PostPoslato: 24 Jan 2011 15:26 
OffLine
Opel Team Member
Opel Team Member

Pridružio se: 12 Jan 2010 23:44
Postovi: 4419
Lokacija: Beograd
Ime: Nemanja
Opel: Calibra C20LET '96
Garaza: pogledaj
Definitivno je doslo do greske.
Ja imam intercooler (do duse, fabricki je jedva veci od hladnjaka za ulje :D) i klasican turbo kompresor koga pokrecu izduvni gasovi.

Kao sto ti je boza vec rekao, interkuler rashladjuje vazduh pod pritiskom koji ulazi u motor. Sto je vazduh hladniji, to mu je veca gustina.... sto je veca gustina, vise moze da udje u motor... sto vise moze da udje vazduha, vise moze i goriva da se ubrizga... sto vise goriva i vazduha sagori - veca snaga.

Interkuler kod :let: motora, inace predstavlja najslabiju kariku u podizanju performansi fabrickog motora... tj. on spada u grupu hardvera koju je prvo potrebno zameniti. Em je mali, em stoji na mestu (iza levog fara) na kome bas i nema bog zna kakav protok vazduha. Jos ako imas i klimu (kao ja), ispred interkulera se nalazi jos i hladjak klime koji dodatno pravi restrikcije strujanju vazduha.

_________________
http://www.caloboo.com/
Digitalna servisna knjižica za Vaše vozilo.


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Turbina i Turbopunjenje
PostPoslato: 24 Jan 2011 15:40 
OffLine
Iskusni Opeldžija
Korisnikov avatar

Pridružio se: 18 Okt 2007 21:12
Postovi: 6882
Lokacija: Kraljevo
Ime: Aleksandar
Opel: Omega B2 2.0
Ja da sam na tvom mestu Web, ja bih makar ako ne ubacio veci interkuler bar bu taj fabricki stavio ispred hladnjaka u donju supljinu branika, ne zam sta jos cekas po tom pitanju

_________________
ŽIVOT JE JEDAN,
A Calibra DVA.NULA


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Turbina i Turbopunjenje
PostPoslato: 24 Jan 2011 15:51 
OffLine
Opel Team Member
Opel Team Member

Pridružio se: 12 Jan 2010 23:44
Postovi: 4419
Lokacija: Beograd
Ime: Nemanja
Opel: Calibra C20LET '96
Garaza: pogledaj
kvcali je napisao:
Ja da sam na tvom mestu Web, ja bih makar ako ne ubacio veci interkuler bar bu taj fabricki stavio ispred hladnjaka u donju supljinu branika, ne zam sta jos cekas po tom pitanju


Trenutno mi podizanje performansi nije prioritet - sve u svoje vreme.

_________________
http://www.caloboo.com/
Digitalna servisna knjižica za Vaše vozilo.


Vrh
 Profil  
 
Prikaži postove u poslednjih:  Poređaj po  
Započni novu temu Odgovori na temu  [ 77 Posta ]  Idi na stranicu 1, 2, 3, 4  Sledeća

Sva vremena su u UTC + 1 sat [ DST ]


Ko je OnLine

Korisnici koji su trenutno na forumu: Nema registrovanih korisnika i 9 gostiju


Ne možete postavljati nove teme u ovom forumu
Ne možete odgovarati na teme u ovom forumu
Ne možete monjati vaše postove u ovom forumu
Ne možete brisati vaše postove u ovom forumu

Pronađi:
Idi na:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Prevod - www.CyberCom.rs