Opel Team Serbia

Opel Team Serbia

Mesto za prave ljubitelje Opela
Danas je 17 Nov 2018 04:57

Sva vremena su u UTC + 1 sat [ DST ]




Započni novu temu Odgovori na temu  [ 51 Posta ]  Idi na stranicu Prethodni  1, 2, 3  Sledeća
Autoru Poruka
 Tema posta: Pumpanje pneumatika azotom
PostPoslato: 08 Feb 2009 10:41 
OffLine
5th Gear
Korisnikov avatar

Pridružio se: 23 Jun 2008 12:58
Postovi: 582
Lokacija: Beograd
Ime: Dejan
Opel: Calibra 2.0 i
Pumpanje pneumatika azotom je relativno nova, ali vrlo popularna tema. Najvažnije od brojnih prednosti azota su da je azot inertan, suv i nezapaljiv gas. Ima ga svuda oko nas, udišemo ga svakim udahom, jer se vazduh sastoji od: 78% azota, 21% kiseonika, 1% vodene pare i ostalih gasova.
Pneumatici su porozni i vremenom gube pritisak. Pneumatici napumpani komprimovanim vazduhom izgube 0.1 bar ili više za manje od mesec dana. Azot, zahvaljujuci molekulima koji su veci od molekula kiseonika, sporije istice iz pneumatika nego vazduh. Zato pneumatici napumpani azotom izgube 0.1 bar za skoro pola godine. Ova osobina azota omogucuje duže održavanje propisanog pritiska u pneumaticima.
Nedovoljno napumpani pneumatici uzrok su 90% oštecenja pneumatika u vožnji što ponekad može da bude vrlo opasno. Koristi koje se postižu održavanjem propisanog pritiska u pneumaticima su sledece:
Optimalna kontaktna površina pneumatika s podlogom;
Manji otpor kotrljanja;
Manje i ravnomernije trošenje gazeceg sloja - loše napumpani pneumatici brže se troše po obodu, a prepumpani po centralnom delu gazeceg sloja;
Bolja upravljivost, posebno pri skretanju na mokrim i zaledjenim putevima;
Ekonomicna potrošnja goriva.
Pneumatici punjeni azotom manje se zagrevaju nego oni napumpani komprimovanim vazduhom. Najveca prednosti koja poticu od ove osobine azota je produžen vek trajanja gazeceg sloja. Koliko ce pneumatici trajati zavisi i od temperaturekoja se postiže u vožnji - ako se vozi brzinama koje su blizu ili su vece od brzinskih indeksa naznacenih na pneumatiku ili je opterecenje vozila vece nego što to dozvoljavaju indeksi opterecenja. Druga ne manje znacajna prednost je smanjen rizik od pucanja pneumatika pri velikim brzinama.
Pritisak u pneumaticima raste kada se povecava temperatura. Koliko ce pritisak porasti zavisi od brzine i opterecenja vozila. Kod trkackih pneumatika pritisak može da poraste za 50% u odnosu na pneumatike kada su hladni. Pneumatici napumpani azotom imaju znatno manji porast pritiska u odnosu na povecanje temperature.
Slika
Azot sprecava koroziju. Do korozije celicnih felni, ventila i unutrašnje žicane strukture pneumatika dolazi zbog prisustva vode i kiseonika u vazduhu. Korišcenjem azota sprecava se korozija zato što azot slabije oksidira.
Da zakljucimo, ako ne proveravate redovno pritisak u pneumaticima onda je pumpanje pneumatika azotom dobar izbor. Propisan pritisak u pneumaticima održava se duže vreme, vek trajanja pneumatika je 25% duži, potrošnja goriva manja, upravljivost bolja, vožnja udobnija i bezbednija. Pneumatici punjeni azotom manje se zagrevaju i manji je rizik od eksplozije pri velikim brzinama. Prednosti su mnogobrojne, vredi probati.
Izvor: http://www.netauto.co.rs/

_________________
OPEL CALIBRA - A LEGEND NEVER DIES!!!


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Malo o gumama i felnama....
PostPoslato: 09 Feb 2009 17:33 
OffLine
5th Gear
Korisnikov avatar

Pridružio se: 23 Jun 2008 12:58
Postovi: 582
Lokacija: Beograd
Ime: Dejan
Opel: Calibra 2.0 i
Velike i atraktivne aluminijumske felne su danas najbolji nakit za bilo koji automobil. Pravilnim izborom guma i felni možete u potpunost izmeniti izgled Vašeg automobila – na bolje. Velika prednost ove zamene jeste što postoje svetski priznati standardi za određivanje tipa i dimenzija točkova, tako da vrlo lako možete naći i izabrati pravi model za Vašeg četvorotočkaša. Dakle, za razliku od ostalih >stajling< aksesorija koje uglavnom zahtevaju specijalnu izradu za svaku marku, odnosno tip automobila, sa novim točkovima nećete imati mnogo problema. Naravno, pod uslovom da imate dovoljno veliki budžet za kvalitetnu opciju i da, na kraju krajeva, birate razumno i bez preteriravanja u dimenzijama. Ako mislite da možete ispuniti oba spomenuta uslova, kupovina novih felni i (eventualno) guma za Vas mogu samo biti slatke muke. Sa današnim standardima, teško da možete previše omanuti u izboru i treba se držati tek nekoliko relevantnih činjenica, koje mogu bitno uticati na funkcionalnost novih točkova na nekom određenom modelu automobila. I to ne samo funkcionalnost točkova, več i funkcionalnost čitavog vozila! U sledećem testu ćemo se osvrnuti na neke osnovne faktore koji se obavezno moraju uzeti u obzir.

Naravno, prva stvar koja svima padne na pamet prilikom izbora novih felni jeste njihova dimenzija, odnosno prečnik u inčama. Uglavnom je cilj da se uzme bar za jedan broj veća felna od standardne fabričke dimenzije. Pravilo iz prakse jeste da je vrlo teško pogrešiti ako taj broj povećate samo za jedan inč. Dakle, sa 13 na 14 ili sa 14 na 15 inča itd. Greši se isključivo ako pritom želite i dosta šire gume, što će pogubno uticati na fabrički podešeno ogibljenje, velika je mogućnost kontakta sa unutrašnjim delom krila i tome slično. Dakle, ne treba preterivati sa širinom pneumatika – čak će i sama vožnja biti znatno lošija, posebno po mokrom asfaltu, tako da je jedino što ćete dobiti nešto agresivniji izgled. Pored povećanja za jedan inč, tu je i ona najekonomičnija varijanta – ne menjati fabričku dimenziju uopšte! Tada ćete uštedeti dosta novca jer ne morate kupovati gume, ali ipak i zauzvrat dobijate najmanje. Opet se sve svodi na estetiku, jer aluminijumske felne standardnih veličina (13, 14 ili 15 inča) apsolutno nemaju nikakvu praktičnu korisnu funkciju, tj. prednost nad čeličnim felnama. Generalno, njihova funkcija se svodi na poboljšavanje luftiranja kočionih diskova i na redukciju ukupne težine točkova, ali i to samo kod posebnih >lightweight< modela koji su prilično skupi. Naravno, značajnije povećanje dijametra felne će uticati na bolje ponašanje automobila u vožnji, jer se time smanjuje težište i povećava upravljivost u krivinama. Ali, da se odmah razumemo, u pitanju su tek nijanse. Prave promene se daju osetiti tek sa adekvatnom zamenom stadardnog ogibljenja, odnosno opruga. Dimenzije za koje se može reći da mogu uticati na vozne karakteristike jesu one od 16 inča pa naviše. Možda i neke petnaestice, ali sa vrlo malim profilom guma na malom vozilu... Uglavnom, promena voznih karakteristika u najvećem broju slučajeva zahteva povećanje felni za barem dva inča u odnosu na fabričke dimenzije. To je već granica koja je predmet polemike, da li je preporučljivo upuštati se u toliki rizik?

Glavna stvar na koju se mora obratiti pažnja pri zameni za dva i više >broja<, jeste da se održi identičan ili barem što bliži prečnik ukupnog točka. Dakle, fabrički i novi točak moraju biti približnog dijametra. Logično je da, ako želite da povećate prečnik felni, morate da pazarite pneumatike manjeg profila. Profil je visina gume – od ruba felne do same ivice točka i po standardu se izražava u procentima. Ovaj procenat se gleda u odnosu na širinu pneumatika (gazni deo), tako da ako imate npr. gumu dimenzija 205/60R15, onda je njen profil 60% širine, koja u ovom slučaju iznosi 205 milimetara. Naravno, broj koji smo ovom računskom operacijom dobili (205 x 0,60 = 123 mm) se odnosi na visinu profila samo sa jedne strane ukupnog prečnika točka, tako da bismo dobili ukupan prečnik čitavog točka moramo 123 mm duplirati (246 mm) i dodati na prečnik felne. Broj 15 u oznaci pneumatika nam govori da on odgovara felnama koje su prečnika 15 inča, a da bismo dobili vrednost izraženu u milimetrima pomnožićemo 15 sa 25,4 (=381 mm). Na kraju, 381 mm + 246 mm = 627 mm i to je prečnik čitavog točka u milimetrima. Ako Vas mrzi da se bavite kalkulacijama, na kraju teksta smo naveli link za kalkulator koji ovu i ostale relevantne vrednosti automatski izračunava. Da se vratimo na našu fabričku gumu iz primera. Ako sad npr. umesto ove dimenzije (205/60R15) želimo da uzmemo neku koja bi mogla da se ukombinuje sa velkom felnom veličine 17 inča, npr. 215/50R17, morali bismo paziti na sledeće stvari: prvo, kao što smo već rekli, ukupan dijametar točka, a zatim i na širinu, ofset i šemu rupa na samoj felni. Prečnik točka dobijamo po gore navedenom principu. Za fabričku dimenziju točka smo dobili 627 mm, dok se po istom principu dobija finalna računica za željeni, novi točak – 646,8 mm. Dakle, točak sa gumom 215/50R17 je većeg ukupnog prečnika od dimenzije 205/60R15, i to za 19,8 mm. Takođe, profil nove gume bi iznosio 107,5 mm, što je za 5,5 mm manje od fabričke, ali to je sve sa ciljem da se komotnije upari mnogo veća felna (veća od fabričke za 50,8 mm). Razlika od 19,8 mm je u ovom slučaju prihvatljiva i treba gledati da ukupna razlika između prečnika starog i novog točka ne pređe ± 3-3,5 %. Ako se pretera sa dimenzijama, potrošnja goriva će biti značajno veća, postoji mogućnost da će točak kačiti karoseriju, a čak će i brzinomer pokazivati pogrešnu brzinu (manju). Isti princip poređenja se primenjuje i sa promenom felne za dva, tri, pa i više inča naviše, s tim da se kod ekstremnijih slučajeva najčešće mora pristupiti obradi i proširenju krila, kako točak ne bi kačio limariju, ili eventualno primeniti set specijalnih distancera (>spacers<), koji odmiču ceo točak od vozila i tako omogućavaju nesmetano okretanje volana i skretanje vozila. A sada, ponovo na naš primer... Naravno, dimenzija 215/50R17 nije jedina opcija koju bi mogli primeniti u našem slučaju. Generalno, bolje je da ukupan prečnik novog točka bude manji nego veći. Dakle, po logici stvari bolje bi bilo da smo odabrali dimenziju 215/45R17, gde je profil gume dodatno manji za nekoliko milimetara. Prečnik kod ove dimenzije iznosi nešto malo preko 625 mm, što je manje od fabričke gume. Međutim, u praksi je situacija ipak malo drugačija. Posebno u našoj zemlji. Verovatno već pretpostavljate šta želimo reći – manji profil gume nikako ne ide u korist sigurnosti vožnje na našim putevima. Ne ide u korist sa aspekta velike verovatnoće oštećenja gume, pa i same felne, prilikom prelaska automobilom preko rupa i pukotina na putu. Nažalost, takvih rupa i pukotina je zaista mnogo kod nas, pa bismo mi ipak preporučili da se odlučite za što veći optimalno mogući profil nove gume. Recimo da bi trebalo izbegavati gotovo sve pneumatike koji imaju >40< za oznaku profila, dok za 45-ice birajte širinu od barem 215 mm. Sve u svemu, pokušajte da pronađete neki odgovarajući optimum...
Slika
Sledeća stvar koja je relevantna prilikom izbora felni i pneumatika jeste širina željene felne. Nije bitno koliko je široka fabrička felna (u našem slučaju je to verovatno 6 ili 6,5 inča), već se gleda da se pravilno upari nova felna sa novom gumom. U našem slučaju, u obzir bi dolazile felne oznake 7x17, 7,5x17 ili 8x17. Prvi broj (7, 7,5 i 8) označava spomenutu širinu felne, naravno, izraženu u inčama. Ovde je vrlo mala šansa da se pogreši, jer i sami proizvođači aluminijumskih felni gledaju da naprave felne koje bi odgovarale najvećem broju najčešće biranih dimenzija guma. Ono na šta bi se morala obratiti veća pažnja jeste ofset (>offset<) nove alu-felne. Kada gledamo poprečni presek (klik na sliku), vidimo da može postojati izvesna razlika u pozicioniranju dela za koji se točak pričvršćuje za automobil. Ova razlika se može računati i njen naziv je upravo ofset. On može biti pozitivan (kada je felna više isturena ka spoljašnjem obodu točka) ili negativan (felna više ka vozilu) i rastojanje u milimetrima se meri od centra poprečnog preseka cele felne, pa do nivoa spoljašnje tačke središnjeg dela. Deluje pomalo komplikovano, pa verujemo da će priložena slika pojasniti sve nejasnoće... Uglavnom, ofset je relevantan jer nepravilan može zasmetati pravilnom rotiranju točka – felna npr. može da kači oplatu oko kočionih pločica. Kod manjih i slabijih automobila ovo nije previše bitna stavka, jer njihovi kočioni sistemi nisu na tom nivou da uopšte mogu zasmetati bilo kojem dizajnu alu-felne. Sa druge strane, ako je u pitanju snažniji automobil ili mislite da u budućnosti menjate kočione sklopove, onda ofset treba ozbiljno da udje u razmatranje prilikom odabira novih točkova. Na kraju, tu je i šema rupa na felni koja mora da se ispoštuje. Ovde nema zbunjivanja, jer je jasno koliko određeni automobil ima rupa i kako su one postavljene. Najčešća varijanta je 4 ili 5 rupa, koje su međusobno udaljene po 100 milimetara (4x100 ili 5x100). Proizvođači najčešće prave nekoliko varijanti jedne iste aluminijumske felne, da bi ona odgovarala što većem broju automobila sa različitom šematikom točkova. Ovo je razlog zašto vozači italijaskog Fiata i Alfe imaju brojne glavobolje kada se dođe do zamene točkova – njihova razmera je 4 (ili 5) puta 98 mm, a to je taman dovoljno da Vam gorespomenute i najčešće 4(5)x100 ne odgovaraju. Takođe, Opel je imao par modela sa rastojanjem između rupa od 113 mm, a i ako vozite Renault 4, Renault 5 (stariji) ili Smart, imaćete problem drugog tipa, jer ovi modeli imaju samo tri rupe. Džipovi najčešće imaju šest i za njih je rezervisan poseban 4x4 program.

Na kraju svih ovih objašnjenja, treba se osvrnuti i na karakteristike samih alu-felni. Velika većina naplataka je još uvek klasičnog, silver tipa/boje, ali je sve više i više novijih i atraktivnijih tipova. Najekskluzivniji i najskuplji među svima njima jeste izrada od hroma, ali je ona i najsklonija oštećenjima. Naime, one se mnogo lakše oštete, ogrebu, a te ogrebotine na ovakvim felnama posle izgledaju zaista užasno. Dovoljno je da malo zakačite ivičnjak i to je to. Nisam siguran u to da li u našoj zemlji postoji neki servis koji bi mogao da zakrpi ova oštećenja, ali u svakom slučaju to bi koštalo pravo malo bogatstvo. Pored ove dve varijante, tu su još i razne druge – magnesium-look, gold, mirror ice, forged, obojene itd. Sve one su manje-više istih karakteristika i razlikuju se uglavnom samo po estetici. Tu je i još jedna kategorija, koji smo već spomenuli, a to je >lightweight<. One su izrazito lakše od klasičnih modela, što utiče na vozne karakteristike automobila. Naravno, po pravilu su i dosta skuplje... Za bilo koju da se odlučite, činite veliku stvar izgledu Vašeg četvorotočkaša, jer su felne velikog dijametra ubedljivo najvažnija stavka nepisanog >stajling< pravilnika.

Ako želite da pogledate kako bi izgledale veće felne na Vašem automobilu, kliknite na ovaj link http://www.auto-extreme.com/wheelwizard/index.php

Ako želite da izračunate sve relevantne podatke vezane za dimenzije postojećeg i željenog točka, kliknite na ovaj link http://www.1010tires.com/TireSizeCalculator.asp

_________________
OPEL CALIBRA - A LEGEND NEVER DIES!!!


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: "Struktura" automobilske gume
PostPoslato: 10 Feb 2009 22:01 
OffLine
5th Gear
Korisnikov avatar

Pridružio se: 23 Jun 2008 12:58
Postovi: 582
Lokacija: Beograd
Ime: Dejan
Opel: Calibra 2.0 i
Automobilska guma koja se nudi na tržištu je sastavljen proizvod izrađen od gumene smeše i tekstilnih, čeličnih ili sintetičkih elemenata za ojačanje. Dole su opisani glavni sastavni delovi.

Gazeći sloj – Prvenstveno obezbeđuje prianjanje na put, pri čemu je podložan habanju, i štiti karkasu koja se nalazi ispod njega.

Čelični pojas – Više slojeva čeličnog tkanja pod malim uglom koji gumi daju čvrstinu, stabilizuju gazeći sloj i sprečavaju prodore u karkasu.

Bočni zid gume – Štiti karkasu i podnosi uvijanje i atmosferske uticaje.

Umetak gume – Radijalni (90º) umetak prenosi sve sile opterećenja, kočenja i upravljanja sa točka na kolovoz i izdržava udarna opterećenja gume pod radnim pritiskom.

Zaptivna ploča – Gumeni sloj kod pneumatika bez unutrašnje gume specijalno razvijen da spreči gubljenje pritiska u gumi.

Žičani obruč – Snop čeličnih žica obruča koji čvrsto naleže na naplatak, omogućava zaptivanje i drži gumu u ispravnom položaju na naplatku.

Punilo iznad jezgra gume – Gumeno punilo iznad jezgra i na donjem delu bočnog zida gume obezbeđuje postepen prelaz sa krutog područja jezgra na fleksibilne bočne zidove gume.

Zaštita noge gume – Sloj čvrste gume koji sprečava eroziju na području noge gume na mestu kontakta sa obodom naplatka.

Slika

_________________
OPEL CALIBRA - A LEGEND NEVER DIES!!!


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Saveti za održavanje pneumatika na vozilu
PostPoslato: 15 Feb 2009 00:21 
OffLine
5th Gear
Korisnikov avatar

Pridružio se: 23 Jun 2008 12:58
Postovi: 582
Lokacija: Beograd
Ime: Dejan
Opel: Calibra 2.0 i
http://www.scribd.com/doc/6818180/Pneumatici

_________________
OPEL CALIBRA - A LEGEND NEVER DIES!!!


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Rečnik guma
PostPoslato: 18 Feb 2009 17:59 
OffLine
5th Gear
Korisnikov avatar

Pridružio se: 23 Jun 2008 12:58
Postovi: 582
Lokacija: Beograd
Ime: Dejan
Opel: Calibra 2.0 i
Asimetrična šara
kada su naspramne strane šare gazeće površine različite.
Akvaplaning (hidroplaning)
Akvaplaning (hidroplaning), je pojava koja se događa kada se voda prikuplja na putu ispred guma brže nego što vozilo može svojom težinom da je istisne. Pritisak vode izdiže automobil i on kliza na tankom sloju vode koji se formira između gume i podloge.
Balansiranje
Balansiranje točkova je postupak kojim se uravnotežuju mase točkova na različitim stranama iste osovine dodavanjem olovnih tegova na felnu.
Bias belted gume
vrsta guma kod kojih su niti korda unutrašnjeg sloja karkase namotani radijalno, a spoljni dijagonalno.
Bočni zid gume
ili bočnica je bočni deo gume. Tanji je od protektora i osetljiviji je na oštećenja. Na njemu se nalaze oznake guma.
Brzinski indeks
slovna oznaka na gumi koja označava maksimalnu dozvoljenu brzinu.
Centriranje (reglaža) trapa
Centriranje trapa se sastoji od podešavanja uglova točkova tako da su oni normalni na podlogu (horizontalu) i međusobno paralelni. Svrha ovog podešavanja je povećanje trajnosti gume i bolje držanje pravca automobila na ravnom putu.
Dezen gume (šara)
se sastoji od kanala kojima je ispresecan protektor. Kanali služe za odvođenje vode i obezbeđuju bolje prijanjanje na mokroj podlozi. Od vrste podloge zavisi i izbor šare:
Za tvrde i suve podloge bira se šara sa manjom površinom kanala (veća dodirna površina protektora sa podlogom)
Za tvrdu i vlažnu podlogu bira se šara sa većom površinom kanala koji odvode vodu i smanjuju rizik od akvaplaninga (manja dodira površina protektora sa podlogom)
Prilikom izbora šare obratite pažnju na preporuke proizvođača, za koje podloge i ostale uslove vožnje su predviđeni pojedini dezeni.
Datum proizvodnje
je označen na bočnom zidu gume iza serijskog broja DOT. Proizvođači su prihvatili kao standard za označavanje 4 cifre koje predstavljaju nedelju i godinu proizvodnje. Npr. oznaka 0201 znači da je guma proizvedena u drugoj nedelji 2001. godine.
Dijagonalne gume
vrsta guma kod kojih su niti korda karkase namotani dijagonalno pod uglom od 30-40 stepeni u odnosu na uzdužnu osu gume.
DOT
ovaj simbol oznаčava usaglašenost proizvoda sa bezbednosnim standardom US Department of Transportation. Najznačajniji podatak u okviru DOT oznake sadžan je u poslednje 3 ili 4 cifre i označava datum proizvodnje. Na primer: DOT 1405 = proizvedeno u 14. nedelji 2005. godine. Prilikom kupovine obratite pažnju na ovaj podatak
Gazeća površina
videti protektor.
Indikator istrošenosti
Videti označavanje guma. Na protektoru se nalaze ispupčenja u dezenu koja služe za kontrolu istrošenosti guma. Mogu biti u obliku poprečnih traka, slovaTWi (tread wear indicator) ili čak kao logo proizvođača. Postaje vidljiv kada se protektor istroši, što je znak da gume treba zameniti novim.
Indeks opterećenja
slovna oznaka koja označava maksimalnu nosivost po jednoj gumi.
Karkasa
ili telo gume je osnovni deo gume. Sastoji se iz više slojeva tkanine koja može biti izrađena od različitih tipova vlakana (korda). Karkasa obezbeđuje čvrstoću i elastičnost gume.
Kord
gumirana vlakna tkanine od kojih se sastoji karkasa. Mogu biti tekstilna,viskozna, poliamidna ili čelična. Procesom vulkanizacije vlakna korda su gumirana i međusobno slepljena.
Niskoprofilne gume
termin koji opisuje gume sa niskim odnosom visine bočnog zida i širine gazećeg sloja (npr. 295/ 25 R 22).
Ply rating
označava broj slojeva tkanine koji grade karkasu. Gume za putničke automobile imaju 4-6 , a za teretna vozila 6-17 slojeva.
Peta (stopa)
je zadebljani obruč ojačan čeličnom žicom koji naleže na felnu i obezbeđuje prijanjanje i zaptivanje gume.
Protektor gume
je spoljni deo gume koji je u stalnom kontaktu sa podlogom. Načinjen je od čvrste gume veoma otporne na habanje.
Pneumatik - (guma)
je spoljni elastični deo točka koji je u stalnom kontaktu sa podlogom. Gume se pune vazduhom pod pritiskom, a u novije vreme i azotom. Danas su u upotrebi većinom tubeless gume (bez unutrašnje gume).
Radijalne gume
vrsta guma kod koje su niti korda karkase namotane radijalno, od ruba do ruba gume. Danas se na putničkim automobilima koriste skoro isključivo radijalne gume. Prednosti radijalnih guma je što su otpornije na udare prilikom nailaska na neravnine na putu, a potrošnja goriva u odnosu na dijagonalne je manja oko 10 %.
RF ili XL
(ReinForced ili eXtra Load) Ovo su specijalno ojačane gume. One mogu nositi veća opterećenja nego obične gume istih dimenzija, ali zahtevaju veći pritisak. Ove oznake se nalaze na bočnom zidu gume.
Rotacija guma
prebacivanje guma sa jedne pozicije na drugu kako bi se povećala trajnost gume i smanjilo habanje.
Serija
broj koji označava proporcionalnost (aspect ratio npr. serija 50).
Simetrična šara
Simetrična šara je ista duž cele površine gazećeg sloja, obe polovine šare su iste.
Temperature indikator
Pokazuje koliko su gume otporne na porast temperature. "A" je najviša, a "C" najniža ocena.
Treadwear
Treadwear je relativni indikator potrošnje gazećeg sloja gume koji pokazuje koliko će jedna guma (šara) trajati duže od druge pri istim uslovima korišćenja. Npr. guma čiji je TW rejting 200, trajaće duplo duže od one sa rejtingom 100. Ali, to nije garancija da će ta guma preći određeni broj kilometara. TW vrednosti se kreću od 60-600 i podeljene su u 20 grupa (60,80,100,...580,600).
Tubeless
gume bez unutrašnje gume punjene vazduhom pod pritiskom. Bezbednije su od guma sa unutrašnjim gumama jer u slučaju da se probuše vazduh iz njih ističe sporije tako da vozilo ne skreće sa pravca kretanja.
Tubetype
gume sa unutrašnjom gumom. Sve manje u upotrebi.
Usmerena šara
Usmerene gume su konstruisane tako da se okreću samo u jednom pravcu.
Ventili
služe za naduvavanje i izduvavanje guma. Kod tubeless guma pričvršćuju se direktno na felnu. Poklopac ventila je važan deo koji štiti unutrašnjost ventila od prašine, prljavštine i vlage.

_________________
OPEL CALIBRA - A LEGEND NEVER DIES!!!


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Centriranje (reglaža) trapa
PostPoslato: 18 Feb 2009 21:01 
OffLine
5th Gear
Korisnikov avatar

Pridružio se: 23 Jun 2008 12:58
Postovi: 582
Lokacija: Beograd
Ime: Dejan
Opel: Calibra 2.0 i
Centriranje trapa se sastoji od podešavanja uglova točkova tako da su oni normalni na podlogu (horizontalu) i međusobno paralelni. Svrha ovog podešavanja je povećanje trajnosti gume i bolje držanje pravca automobila na ravnom putu. Geometrija vozila međutim nekada može biti narušena, sto prouzrokuje i nepravilan rad koji se odražava na gume. Naime, neujednačeno trošenje prednjih i zadnjih guma, kao i zanošenje vozila u jednu stranu u toku vožnje, mogu ukazati na nepravilno centriranje trapa. Nekad je potrebno centriranje "prednjeg trapa" a nekada sva četiri točka. To zavisi od konkretne situacije i od tipa automobila.
Važno je napomenuti da se reglaža trapa mora vršiti u skladu sa proizvođačkom specifikacijom vozila.

_________________
OPEL CALIBRA - A LEGEND NEVER DIES!!!


Poslednji put menjao Jaka Faca dana 18 Feb 2009 21:03, izmenjena samo jedanput

Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Balansiranje točkova.
PostPoslato: 18 Feb 2009 21:02 
OffLine
5th Gear
Korisnikov avatar

Pridružio se: 23 Jun 2008 12:58
Postovi: 582
Lokacija: Beograd
Ime: Dejan
Opel: Calibra 2.0 i
Balansiranje je postupak kojim se uravnotežuju mase točkova na različitim stranama iste osovine dodavanjem olovnih tegova na felnu. Na točak, kao i na svako drugo telo, prilikom obrtanja oko neke ose deluje centrifugalna sila. Ukoliko nije uravnoteženo (masa tela nije ista sa svake strane ose) javlja se debalans koji se manifestuje podrhtavanjem volana, već pri brzinama većim od 70 km/h, ili podrhtavanjem celog vozila.
Guma se pri balansiranju uravotežuje olovom, pločicama ili bušenjem. Najbolje je izvršiti balansiranje sva četiri točka zato što automobil može da trese i ako su prednji točkovi balansirani, a zadnji nisu. Debalans zadnjih točkova se može prenositi i osetiti čak i na volanu ili na celom vozilu.
Ako se balansiranje ne uradi na vreme gume se troše brže i neravnomernije, stradaju ležajevi, amortizeri i druge komponente sistema oslanjanja. Svaki put kada se gume montiraju na točak i kad se ponovo stavljaju nakon popravke moraju se balansirati.
Ako je guma ili felna kriva, javiće se podrhtavanje na nekim brzinama, ali pre ili posle tih brzina nestaje. Na primer, između 80-90, 100-110 ili 130-140km/h, ili na malim brzinama gde vozilo ne “trese”, ali se javlja takozvano ljuljanje volana. To se može izbeći samo stavljanjem jedne ili više novih guma, a ako je felna kriva—njenom zamenom ili ispravljanjem.
U balansiranju se koristi više vrsta olova zbog različitosti felni, tj. njihovih ivica. Olovo koje ne odgovara felni lako otpada sa nje, a onda predstavlja opasnost, pa se preporučuje pre svega onima koji balansiraju da o tome vode računa.
Balansiranje i reglaža (centriranje trapova) u osnovi su operacije koje nemaju nikakvih dodirnih tačaka osim u vrlo ekstremnim slučajevima (oštećenje poluosovine, homokinetičkog zgloba, isl.).

_________________
OPEL CALIBRA - A LEGEND NEVER DIES!!!


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Saveti za održavanje pneumatika na vozilu
PostPoslato: 20 Feb 2009 07:13 
OffLine
5th Gear
Korisnikov avatar

Pridružio se: 23 Jun 2008 12:58
Postovi: 582
Lokacija: Beograd
Ime: Dejan
Opel: Calibra 2.0 i
Katalog preporučenih dimenzija guma za Opel vozila

http://ssl.delti.com/cgi-bin/advize.pl? ... =H&delti=1

_________________
OPEL CALIBRA - A LEGEND NEVER DIES!!!


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Saveti za održavanje pneumatika na vozilu
PostPoslato: 20 Feb 2009 09:24 
OffLine
Club 1000
Korisnikov avatar

Pridružio se: 30 Sep 2008 22:25
Postovi: 1428
Lokacija: Zdovac
Ime: Tata
Opel: Seat
dobar ti ovaj link


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Saveti za održavanje pneumatika na vozilu
PostPoslato: 24 Feb 2009 02:49 
OffLine
5th Gear
Korisnikov avatar

Pridružio se: 23 Jun 2008 12:58
Postovi: 582
Lokacija: Beograd
Ime: Dejan
Opel: Calibra 2.0 i
http://www.bhtuning.com/archive/index.p ... -5545.html



http://www.videojug.com/film/how-to-che ... -tyre-wear

_________________
OPEL CALIBRA - A LEGEND NEVER DIES!!!


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Dezeni guma
PostPoslato: 17 Mar 2009 21:46 
OffLine
5th Gear
Korisnikov avatar

Pridružio se: 23 Jun 2008 12:58
Postovi: 582
Lokacija: Beograd
Ime: Dejan
Opel: Calibra 2.0 i
Simetrična šara
Simetrična šara je ista duž cele površine gazećeg sloja, obe polovine šare su iste.

Asimetrična šara

Gume kod kojih su naspramne strane gazeće površine različite imaju asimetričnu šaru.

Asimetrične gume su konstruisane tako da ispune suprotstavljene zahteve za dobro prijanjanje i odvođenje vode i na mokrom i na suvom putu. Spoljna strana šare obično ima jača ramena i krupnije blokove što obezbeđuju stabilniju vožnju u krivinama dok je unutrašnji deo zadužen za bolje odvođenje vode. Manji unutrašnji blokovi i veća gustina odvodnih kanala pomažu disperziju vode i toplote.

Neke gume su u isto vreme i asimetrične i usmerene. Takve gume imaju oznake na bočnom zidu koje
pokazuju ispravan pravac okretanja i
pokazuju koja je unutrašnja a koja spoljašnja strana.

Za razliku od usmerenih guma, asimetrične gume mogu biti montirane na bilo koju pozicju na vozilu. Veoma je važno da prilikom montaže strana sa oznakom outside bude sa spoljne strane i da se vidi na sve četiri gume. Kao i kod usmerenih guma, pogrešna montaža ozbiljno umanjuje njene performanse. Ako pogrešno montirate asimetričnu gumu možete je koristiti samo kao privremenu rezervnu gumu.
Usmerena šara

Usmerene gume su konstruisane tako da se okreću samo u jednom pravcu koji je označen strelicom na bočnom zidu gume i oznakom direction ili rotation. Sam dezen gazećeg sloja usmeren je u smeru okretanja točka.

Usmerene gume imaju odlične performanse na mokrom putu jer potiču od trkačkih guma koje imaju sposobnost da dobro odvode vodu. Ako nepravilno montirate usmerenu gumu, ona se okreće u pogrešnom pravcu – voda ide pod gumu umesto van. Prednost usmerenih guma je ta što imaju dobru otpornost na akvaplaning. S druge strane, zbog relativno grubog dizajna gazećeg sloja smatra se da su usmerene gume bučnije od neusmerenih.

-- 20 Mar 2009 16:47 --

To bi bilo maltene sve o gumama vredno pažnje što se dalo naći na net-u :wink: .Od mene toliko na ovu temu.Ako neko ima šta da doda,može,ako ne,što se mene tiče može lock :closed:

_________________
OPEL CALIBRA - A LEGEND NEVER DIES!!!


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Saveti za održavanje pneumatika na vozilu
PostPoslato: 17 Mar 2010 20:28 
OffLine
Club 1000

Pridružio se: 08 Jun 2009 19:03
Postovi: 1102
Lokacija: Beograd - Cerak
Ime: Igor
Opel: NOW Zafira B, ex Corsa A, Astra F, Astra G, Vectra C
Garaza: pogledaj
moze savet, koliko se krece reglaza trapa u odredjenim servisima, posto su nakon montaze balansiranih 17 pocela podrhtavanja volana,a gume su ispravne.. Nisam radio centriranje od kada sam uzeo Astru,pa mi je to neminovno,ali ne bih da platim negde 3-3.5 hiljade za posao koji vredi duplo manje..


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Saveti za održavanje pneumatika na vozilu
PostPoslato: 17 Mar 2010 20:32 
OffLine
Administrator
Administrator
Korisnikov avatar

Pridružio se: 03 Dec 2008 18:03
Postovi: 14817
Lokacija: bg, vozdovac
Ime: Nebojsa
Opel: Calibra v6, Manta A
ne moze da ti podrhtava volan od rascentriranog trapa jer se tebi ne podesava nagib tako da ti proveri trap (viljuske obavezno) i naravno da li imas dobre prstenove na glavcinama od tih felni ?

_________________
http://www.dtm.com/statistik-jahr.php?jahr=1996


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Saveti za održavanje pneumatika na vozilu
PostPoslato: 17 Mar 2010 21:58 
OffLine
OTS mechanic team
OTS mechanic team
Korisnikov avatar

Pridružio se: 13 Feb 2009 21:52
Postovi: 3807
Lokacija: Beograd-Zvezdara
Ime: Goran
Opel: Vectra 2.2 16v GTS Insignia sport tourer 20cdti
Garaza: pogledaj
pashutin je napisao:
moze savet, koliko se krece reglaza trapa u odredjenim servisima, posto su nakon montaze balansiranih 17 pocela podrhtavanja volana,a gume su ispravne.. Nisam radio centriranje od kada sam uzeo Astru,pa mi je to neminovno,ali ne bih da platim negde 3-3.5 hiljade za posao koji vredi duplo manje..



Bojim se da tu nisu dobro izbalansirane gume, jer ako je trap sa starim gumama i felnama bio dobar i nije imao vibracija (tresao) znaci samo balans guma da se proveri.


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Saveti za održavanje pneumatika na vozilu
PostPoslato: 17 Mar 2010 22:39 
OffLine
Club 1000

Pridružio se: 08 Jun 2009 19:03
Postovi: 1102
Lokacija: Beograd - Cerak
Ime: Igor
Opel: NOW Zafira B, ex Corsa A, Astra F, Astra G, Vectra C
Garaza: pogledaj
Hvala na odgovorima, znaci problem sa podrhtavanjem mi se javio tek na 140 kmh, ovako pri manjim brzinama je ok, malo vuce u levo ali tako je i bilo pre, sa starim gumama... podrhtavanje je blago, nije bas ono udaranje.. U svakom slucaju, uzeo bih 2 gume da stavim, pa cemo onda videti...


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Saveti za održavanje pneumatika na vozilu
PostPoslato: 18 Mar 2010 03:02 
OffLine
Administrator
Administrator
Korisnikov avatar

Pridružio se: 03 Dec 2008 18:03
Postovi: 14817
Lokacija: bg, vozdovac
Ime: Nebojsa
Opel: Calibra v6, Manta A
i proveri da ti nisu krive te gume (lagano predji shakom preko njih i videces)

_________________
http://www.dtm.com/statistik-jahr.php?jahr=1996


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Saveti za održavanje pneumatika na vozilu
PostPoslato: 18 Mar 2010 20:52 
OffLine
Opel Team Member
Opel Team Member
Korisnikov avatar

Pridružio se: 06 Jun 2009 16:49
Postovi: 790
Lokacija: Pančevo
Ime: Toni
Opel: Bertonka 2.0 Turbo
Garaza: pogledaj
Stelovanje trapa u Pancevu ti je 1200-1300 kinti,u BGu ne znam ali verovatno je duplo skuplje.I kao sto je Pistre rekao moze da trese i do centralnih prstenova,ako centralna rupa nije za opela moras da napravis one plasticne distancere,ako lepo naleze na glavcinu i gadjaju se rupe znaci samo balans mora da se proveri.

_________________
500km = 1L ulja =RKTAM !!!


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Saveti za održavanje pneumatika na vozilu
PostPoslato: 18 Mar 2010 21:04 
OffLine
Club 1000

Pridružio se: 08 Jun 2009 19:03
Postovi: 1102
Lokacija: Beograd - Cerak
Ime: Igor
Opel: NOW Zafira B, ex Corsa A, Astra F, Astra G, Vectra C
Garaza: pogledaj
Centralne rupe su taman, i dimenzije rupa su 5x110mm tako da sa tim nemam problema.. Gume nisu krive, proverio.. zadnje su malo lose, ali ce da se menjaju...
A centriranje mi ne gine...


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Saveti za održavanje pneumatika na vozilu
PostPoslato: 10 Maj 2011 13:46 
OffLine
5th Gear
Korisnikov avatar

Pridružio se: 19 Apr 2011 21:56
Postovi: 414
Lokacija: Loznica
Ime: Igor Pavlovic
Opel: Vectra B
Garaza:
Gume koje van sezone ostaju na felnama treba drzati okacene,
tako da svo opterecenje trpi felna.
Ja sam sklopio ovakvu konstrukciju od nekoliko komada cevi gradjevinske skele i tri zabice.

Slika

Slika

Pre odlaganja guma pozeljno ih je oprati,samo vodom je dovoljno.
I takodje ih je pozeljno zastititi od prasine i svetlosti.

_________________
If you can't do the time, don't do the crime.


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Saveti za održavanje pneumatika na vozilu
PostPoslato: 10 Maj 2011 17:47 
OffLine
Administrator
Administrator
Korisnikov avatar

Pridružio se: 03 Dec 2008 18:03
Postovi: 14817
Lokacija: bg, vozdovac
Ime: Nebojsa
Opel: Calibra v6, Manta A
odlicno si se dosetio :) svaka cast

_________________
http://www.dtm.com/statistik-jahr.php?jahr=1996


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Saveti za održavanje pneumatika na vozilu
PostPoslato: 10 Maj 2011 18:02 
OffLine
Iskusni Opeldžija
Korisnikov avatar

Pridružio se: 07 Jan 2011 14:08
Postovi: 2840
Lokacija: Novi Sad/Prijepolje
Ime: Slobodan
Opel: Corsa B X10XE, Alfa 147 1.9JTD, VW Buba 1200J.
Garaza: pogledaj
Da li neko zna?

Pre dve god Srdanov NS na mojoj corsagiji centrirao prednji i zadnji trap.

Koji moj je centrirao i zadnji kad mi masjtor rece da je kod corse samo prednji centrira a zadnji nikad!!

Preporuka centriranja trapa u NS?

_________________
http://www.corsa-tigra.in.rs


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Saveti za održavanje pneumatika na vozilu
PostPoslato: 19 Maj 2011 08:56 
OffLine
2nd Gear
Korisnikov avatar

Pridružio se: 15 Maj 2011 12:55
Postovi: 94
Lokacija: Vojvodina
Ime: Zoran
Opel: Astra J 1.7 COSMO , Fiat Seicento
Ja sam i ovaj sadašnji auto kao i predhodni vozio na optiku kod vulkanizera Žareta (ima kompjutersku dijagnostiku),a on ti se nalazi odmah do Čatalova u Temerinskoj.Koštalo me pre nekih mesec i po dana 1200 dindži.Nakon urađenog posla dobiješ odštampan izveštaj pre i posle urađene optike :":


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Saveti za održavanje pneumatika na vozilu
PostPoslato: 17 Nov 2011 12:06 
OffLine
1st Gear
Korisnikov avatar

Pridružio se: 15 Sep 2011 11:10
Postovi: 21
Lokacija: Beograd
Ime: Bojan
Opel: Astra H 1.6 Twinport
jedno pitanje vezano za pneumatike koji nisu na kolima - znam da bi gume koje se ne koriste trebalo poloziti na ravnu povrsinu i ne bi trebalo drzati ih jednu na drugoj!medjutim,u podrumu nemam dovoljno mesta da ih tako lagerujem pa me zanima koliko ce stetiti gumama uspravno drzanje do sledecg leta!?da li zaista mogu da se izdeformisu?video sam par postova iznad lepu ideju kako ih obesiti da felne nose opterecenje,ali kod mene je problem sto te gume nemaju felne,tako da ta varijanta otpada!:)
hvala unapred na odgovoru


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Saveti za održavanje pneumatika na vozilu
PostPoslato: 17 Nov 2011 13:14 
OffLine
5th Gear
Korisnikov avatar

Pridružio se: 19 Apr 2011 21:56
Postovi: 414
Lokacija: Loznica
Ime: Igor Pavlovic
Opel: Vectra B
Garaza:
Rotiraj ih povremeno(na 20 dana npr.), bice ok.
Skloni ih od vlage.

_________________
If you can't do the time, don't do the crime.


Vrh
 Profil  
 
 Tema posta: Re: Saveti za održavanje pneumatika na vozilu
PostPoslato: 17 Nov 2011 15:55 
OffLine
Administrator
Administrator
Korisnikov avatar

Pridružio se: 03 Dec 2008 18:03
Postovi: 14817
Lokacija: bg, vozdovac
Ime: Nebojsa
Opel: Calibra v6, Manta A
ma ne moras bas na 20 dana, jednom u mesec-dva meseca svrati i rotiraj ih, nece im nista faliti :ok:

_________________
http://www.dtm.com/statistik-jahr.php?jahr=1996


Vrh
 Profil  
 
Prikaži postove u poslednjih:  Poređaj po  
Započni novu temu Odgovori na temu  [ 51 Posta ]  Idi na stranicu Prethodni  1, 2, 3  Sledeća

Sva vremena su u UTC + 1 sat [ DST ]


Ko je OnLine

Korisnici koji su trenutno na forumu: Nema registrovanih korisnika i 4 gostiju


Ne možete postavljati nove teme u ovom forumu
Ne možete odgovarati na teme u ovom forumu
Ne možete monjati vaše postove u ovom forumu
Ne možete brisati vaše postove u ovom forumu

Pronađi:
Idi na:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Prevod - www.CyberCom.rs