Opel Team Serbia

Opel Team Serbia

Mesto za prave ljubitelje Opela
Danas je 28 Mar 2024 21:50

Sva vremena su u UTC + 1 sat [ DST ]




Započni novu temu Odgovori na temu  [ 1 Post ] 
Autoru Poruka
 Tema posta: Vankelov rotacioni motor
PostPoslato: 17 Sep 2013 19:55 
OffLine
3rd Gear
Korisnikov avatar

Pridružio se: 21 Jan 2012 00:51
Postovi: 233
Lokacija: Stara Pazova
Ime: Nenad
Opel: Astra g 1.6 twinport
Slika
Dr Feliks Vankel je rodjen 13 avgusta 1902. u Svabiji u Nemackoj ( Oto, Daimler, I Benz su takodje dosli iz Svabije ). Imao je svega 12 godina kada mu je otac Rudolf poginuo u prvom svetskom ratu od srapnela. Visu skolu je zavrsio sa 19 godina. Prvi posao je dobio 1921 godine u stampariji gde je stampao I prodavao knjige.
Ideju o rotacionom motoru je dobio 1924 godine kada je izgubio posao u stampariji I otvorio svoju radionicu. 1926 pravi svoju prvu turbinu, a 1927 prve nacrte rotacionog motora. 1929 je primljen prvi patent rotacione pumpe. Dok je prvi rotacini motor proradio tek 1957 kao prototip. Kasnije posle rata 1957 Vankel otvara Institut za istrazivanje koji ce kasnije otkupiti Daimler-Benz za 100 miliona maraka-26 miliona dolara. Zanimljivo je da Vankel nikad nije polagao za vozacku dozvolu. Umro je 1988 posle duge bolesti u Linsdeju u Nemackoj. Dobio je mnogo nagrada za svoj rad, a po njegovom imenu se zovu ulice u 14 gradova u Nemackoj.

Slika
Prednosti I mane ratacionog motora



Osnovne prednosti rotacionih motora su u odnosu na 'klasicne':

-Broj delova je daleko manji ( moze biti i do 8 ili 10 puta manji), a samim tim je i masa manja
-Veca pouzdanost (delimicno zbog prethodnog)
-Specificna snaga (odnos snage i tezine motora) je veca
-Nema oscilatornih masa, sto omogucava vece brojeve obrtaja

Nedostaci, zbog kojih ovi motori i nisu 'zaziveli' sem u par modela poput NSU Princa i Mazde, su sledeci:

-Veliko termicko opterecenje dela cilindra u blizini svecice
-Oblik komore otezava dobro sagorevanje
-Velika potrosnja goriva i los sastav izduvnih gasova (uzrokovano uglavnom prethodnim razlogom)
-Izrazeno habanje na vrhovima klipa
-Manji radni vek motora

Slika

4 polozaja klipa
Usisavanji-plavo, Kompresija-zeleno, Sagorevanje-crveno I Izduvavanje-zuto




Idemo malo na objasnjenje slika (radi se o slici sa 4 polozaja klipa):
1. Usisavanje smese (oznaceno plavom bojom);
2. Kompresija, oznacena zelenom bojom, koja pocinje odmah nakon sto tacka A prodje pored usisnog (gornjeg) otvora;
3. Sagorevanje (oznaceno crvenom bojom), kada pritisak 'gura' klip u prikazanom smeru.
4. Izduvavanje (oznaceno zutom bojom), koje pocinje onog trenutka kada tacka A dodje do izduvnog (donjeg otvora).

Na ovaj nacin opisan je radni proces koji se odvija samo sa jedne od tri strane obrtnog klipa. Isti proces se odvija i sa druge dve strane klipa. Npr, sa iste slike, i to dela sa zelenom bojom, vidimo sledece: Istovremeno je u toku usisavanje (gore levo), kompresija (desno) i izduvavanje (dole levo).

Na prvoj slici najbolje se moze videti dalji prenos snage - prego zupcastog para na vratilo (plavi kruzic).

Sto se tice habanja na vrhovima klipa, to je bio veliki problem u ranijim modelima, ali kod novijih motora je manje-vise resen na zadovoljavajuci nacin, primenom novih materijala za zaptivke.

Slika
Ostali problemi; velika potrosnja goriva, sastav izduvnih gasova i termicko opterecenje u blizini svecice su u velikoj meri povezani. Naime, radni ciklus motora je takav da se u svakom trenutku istovremeno odvijaju tri operacije (takta). Dok klip opise pun krug, u delu oko svecice tri puta se odvija sagorevanje, sto znaci da ovaj deo cilindra ima jako malo vremena da se ohladi. Sto se tice samog sagorevanja, ono je jako nepovoljno zbog izduzenog oblika komore, jer temperatura ne poraste dovoljno u 'coskovima'. Sagorevanje je nepotpuno, potrosnja goriva raste, a u izduvnim gasovima je mnogo produkata nepotpunog sagorevanja.
Delimicno resenje ovog problema je postavljanje dve ili vise svecica, kao i modifikacija oblika klipa (izdubljene komore).

Moze se reci da je trenutno najveci razlog slaboj zastupljenosti ovih motora pomenuti problem sa izduvnim gasovima, zbog sve ostrijih propisa. Mazda tvrdi da ima resenje i za ovaj problem, ali po cenu jos vece potrosnje goriva. Mislim da je vec u RX-8

Stigli smo do nacina za poboljsanje sadrzaja izduvnih gasova;
kod savremenih oto-motora to je najcesce reseno primenom katalitickog konvertora, koji (uz prisustvo katalizatora) vrsi:
- oksidaciju ugljen-monoksida i nesagorelih ugljovodonika
- redukciju azotovih oksida
Pravilno funkcionisanje je moguce samo u slucaju da motor radi sa stehiometrijskom smesom (ako u smesi ima tacno onoliko vazduha koliko je potrebno za potpuno sagorevanje). Zbog toga se koristi takozvana lambda-sonda, koja omogucuje regulisanje kolicine ubrizganog goriva, a time i sastava smese.

Slika
Rotacioni klip (rotor)



Mazda za poboljsanje sadrzaja izduvnih gasova kod svojih Vankel motora koristi jednostavniji i konstrukciono jeftiniji nacin;
Motor radi sa obogacenom smesom (sa manje vazduha), a sagorevanje se dovrsava u komori u izduvnom sistemu koju zovu 'termalni reaktor'. Na ovaj nacin, izduvni gasovi su cistiji, ali se potrosnja goriva znatno povecava.


Slika
Osovina (vratilo) za rotacioni klip


Slika
Kuciste rotacionog motora

Jos jedan od nedostataka ovih motora je veoma komplikovano konstrukcijsko resenje visecilindricnih motora. Povecanje broja delova ponistava jednu od njegovih prednosti u odnosu na klasicne motore - jednostavnost konstrukcije.

Zbog ovoga se danas uglavnom koriste za onih par modela putnickih vozila, laka plovila i lake avione i u novim Volkswagen-ovim vozilima za zatezanje pojasa ukoliko se registruje veliko usporenje (pred sudar).

Slika
Presek motora ugradjenog u Mazdu RX

Rotacioni motori ce tesko doziveti neku masovnu primenu u putnickim automobilima u skorije vreme, naravno ukoliko ne bude pronadjen nacin za drasticno smanjenje potrosnje goriva i regulisanje sadrzaja izduvnih gasova.

:ziveli:

_________________
Zasto vas obrtomer nema crveno polje, crveno polje pocinje tamo gde prestaje vasa hrabrost.
Ferruccio Lamborghini


Vrh
 Profil  
 
Prikaži postove u poslednjih:  Poređaj po  
Započni novu temu Odgovori na temu  [ 1 Post ] 

Sva vremena su u UTC + 1 sat [ DST ]


Ko je OnLine

Korisnici koji su trenutno na forumu: Nema registrovanih korisnika i 1 gost


Ne možete postavljati nove teme u ovom forumu
Ne možete odgovarati na teme u ovom forumu
Ne možete monjati vaše postove u ovom forumu
Ne možete brisati vaše postove u ovom forumu

Pronađi:
Idi na:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Prevod - www.CyberCom.rs